Boekbespreking.
Vernieuwde
uitgave van het boek ‘DOOD, MAAR NIET VERGETEN’
Graven en grafkelders op ‘den Aje Kirkhaof’ in Roermond
De
stad Roermond behoorde van 1716 tot 1794 tot de Oostenrijkse Nederlanden.
Het was keizer Joseph II die in 1784 een decreet uitvaardigde dat er
niet meer in kerken of op kerkhoven binnen de stad begraven mocht worden.
Lees
verder ....>>>>
Kluizenaars
in de stad’,
In 2012 verscheen van bouwhistorica Birgit Dukers het door Rura uitgegeven
boekwerk ‘Kluizenaars in de stad’, een uitgebreidere versie
van haar artikel ‘De bouwgeschiedenis van de Roermondse kartuis’
in de bundel ‘Het geheim van de Stilte’ uit 2009.
Lees
verder>>>>
De
levensloop van Adriaan van der Willigen (1766-1841).
Een autobiografie uit een tijdperk van overgang.
Met ruim 730 pagina’s
is De levensloop van Adriaan van der Willigen ongetwijfeld een van de
dikste autobiografische uitgaven uit de periode rond 1800.
Hoewel volumineus, is deze levensbeschrijving allerminst saai.
Daar staan de kleurrijke figuur van de hoofdpersoon en de overzichtelijke
bewerking van de tekst wel garant voor.
Lees
verder >>>>
'Sterrenstof.
Honderd jaar mythologie in de Ned. Architectuur', Auke v.d. Woud, 2008
Dit
in okt. 2008 verschenen spraakmakend boekje van hoogleraar architectuur
Auke van der Woud
wordt in de pers aangekondigd/aangeprezen met de volgende inleidende
tekst:
“Al honderd jaar wordt beweerd dat H.P. Berlage en P.J.H.
Cuypers respectievelijk de vader en de
grootvader van de moderne Nederlandse architectuur zijn. Auke van der
Woud analyseerde hoe
hun reputaties ontstonden, en hoe die steeds weer werden bevestigd.
Uit zijn eerder onderzoek
(Waarheid en Karakter, 1997) was gebleken dat Berlage en Cuypers rond
1895 door een kleine
luidruchtige aanhang tot de leiders van de architectuur werden benoemd.
Sterrenstof laat zien dat
die gehypte beeldvorming in de twintigste eeuw continu kritiekloos werd
herhaald. De gevolgen zijn
groot geweest. Nederland heeft (uniek in de westerse wereld) in de twintigste
eeuw een zeer
onvolledig, verwrongen en negatief beeld van de negentiende-eeuwse architectuur
gehad en de
focus op Berlage en Cuypers heeft van de Nederlandse architectuurgeschiedenis
een bizar sprookje
gemaakt. Sterrenstof is behalve een scherpe kritiek op de geschiedschrijving
daarom ook een
pleidooi voor een andere architectuurgeschiedenis. Daarin worden de
eigenschappen van de
moderniteit al in de negentiende eeuw aangewezen. Cuypers en Berlage
krijgen dan een andere
positie: van twee architecten die met de rug naar de toekomst stonden.”
Lees
verder>>>>
'Onverstoorbare
stromen' ('Des fleuves impassibles', 1997), Alain van Crugten.
Ik
kreeg dit boek vorig jaar voor mijn verjaardag. Titel noch schrijver
zeiden me iets, maar ik las het
in één ruk uit. Enkele recensies verhalen er aldus over:
“Debuutroman van een hoogleraar slavistiek in Brussel. Het verhaal
speelt zich af in Roermond en
omgeving, in een klein-seminarie te Sart-le-Duc (Rolduc?) en op het
einde in Brussel, in de jaren
1897-1914. Gerard van Melick, geboren in 1878 te Sint-Odiliënberg,
groeit op in een gezin met een zeer
autoritaire vader, die alleen oog heeft voor zijn eigen belangen en
doeleinden. De familie verhuist naar
Roermond. Gerard studeert op het klein-seminarie. De paters daar zijn
autoritair en huichelachtig. In de
loop van het romangebeuren verliest Gerard zijn r.k.-geloof. Hij maakt
kennis met een vrouw, die een hoer
blijkt te zijn. En hij loopt het meisje mis dat van hem houdt. Hij vlucht
uiteindelijk naar België en trouwt
daar. Het boek is vlot geschreven, maar is nogal wijdlopig. De typeringen
zijn zwart-wit. De historische
achtergrond is interessant. Het boek behoort tot de betere lectuur.”(Biblion
recensie, J.G.W. Gielen.)
Of, zoals Joris Vermeulen het stelt in Trouw dd. 24 april 1998: “De
onverstoorbare stromen uit de titel,
ontleend aan een gedicht van Rimbaud, (hebben) in het boek een tastbare
vorm gekregen als de Roer, die
zowel door St. Odiliënberg als Roermond stroomt, en de Maas, waarin
de Roer uitmondt. De rivier staat
voor geluk, standvastigheid, inzicht: de hoofdpersoon Gerard van Melick,
vist als onbevangen jochie
kreeftjes in de Roer, of dobbert met de wulpse Julia op het water en
beseft dat het priesterschap niet zijn
roeping is”.
Lees
verder>>>>
Roermond
in de (architectuur) lectuur.
Roermond figureert tamelijk prominent in literatuur over kunsthistorie
en architectuur, niet in de
laatste plaats te danken aan Cuypers en Nicolas en hun ateliers en navolgers.
Zeker de afgelopen
twintig jaar is er een reeks van studies en dissertaties verschenen
met veel aandacht voor neogotiek,
19e eeuwse architectuur in het algemeen, kunstnijverheid en monumentenzorg.
Lees
verder>>>>
Nogmaals
het grafmonument in de Munsterkerk
Recent
zijn er twee studies verschenen over het mausoleum in de Munsterkerk,
te weten:
Het grafmonument van Gelre: het praalgraf Gerard II van Gelre
en Margaretha van Brabant
in de Munsterkerk te Roermond en de jongste restauratie ervan, van D.
Schulz en B. van
Bommel uit 2007; en Het praalgraf van Gerard van Gelre en Margaretha
van Brabant in de
Munsterkerk te Roermond van H. Tummers, A. Truyen en G. Venner
in 2008.[ 1]
Is het op zichzelf al opmerkelijk dat vlak na elkaar twee studies uitkomen
die minutieus de
restauratie van een zelfde object volgen, je zou verwachten dat in het
tweede werk uit 2008
verwezen zou worden naar het eerste uit 2007; dat gebeurt evenwel niet,
enkel bedekt of indicatief.
Lees
verder>>>>
de Roermondse
Kartuis
Dit jaar zijn er rond dit thema twee boekwerken verschenen, De
Martelaren van Roermond, en de
catalogus inzake de gelijknamige tentoonstelling Het geheim
van de stilte.
Lees
verder>>>>
EEN SPIEGEL
VAN CRAQUELÉ
Het
boek met bovenstaande titel verscheen in februari 2010 en is van de
hand van Roermondenaar André Bloemers (68). Geboren is hij in
Swalmen in 1941. Zijn vrouw Fieke in Heerlen in 1944. Beide zijn opgegroeid
in Roermond en beide zijn oorlogskinderen. De auteur was geschiedenis
en Duits leraar in het Voortgezet Speciaal Onderwijs en in de tachtiger
en negentiger jaren raadslid en wethouder in Roermond. Dan volgt de
relatieve rust van de derde levensfase en komt hij toe aan de reflectie
die eigenlijk meer is dan een Spiegel Historiael van zijn en Fieke’s
leven. Zelf zegt hij erover: “Je ontdekt het laat in je leven.
Je bent oorlogskind en dit toeval bepaalt je leven diepgaand. Beelden
uit je eerste levensjaren komen laat en fragmentarisch aan het licht.
Dan moet je op ontdekkingstocht. Het is alsof je kijkt in een spiegel
van craquelé.”
Twee dagboeken van Roermondse verzetsmensen vormen zijn vaartuig naar
het verleden van de Tweede Wereldoorlog in een stad die vanaf 1944 meer
en meer een frontstad werd. Cruciale vragen roepen die dagboeken op
bij zowel André als Fieke. Die vaak pijnlijke vragen roepen om
een poging antwoord te krijgen op ervaringen en emoties die lange tijd
in hun beide al te lang sluimerden.
Beiden betalen een hoge oorlogstol. Fieke verliest op 1 maart 1945,
de Bevrijdingsdag van Roermond, haar vader en André verliest
zijn broertje van bijna drie aan difterie. Daarna is hun leven fundamenteel
anders.
Dit boek is dan ook geen klassiek historisch document, het poogt de
invloed van oorlog, van een valse start in het leven, beter te begrijpen.
Het is een permanent actuele kwestie, want altijd weer zijn er oorlogen
waarin kinderen worden geboren en opgroeien en altijd weer zijn Nederlanders
bereid daarin een (“helden”)rol te spelen. Veel oorlogskinderen
van toen blijken daar tijdens hun leven extra moeite mee te hebben.
Het simpele feit dat je geboorte tussen 1940 en ’45 plaats vond
is eveneens van invloed op de kijk die velen van hen hebben op ook andere
maatschappelijke vraagstukken en ontwikkelingen als de deconfessionalisering,
de enorme welvaartsgroei en het populisme.
De schrijver zet dit alles af tegen de eigen kinderlijke ervaringen
– bijvoorbeeld de evacuatie – en die van de mensen in Roermond
die een kleine of grote rol speelden in het kelderleven uit de dagboeken
van Mathieu Fonteijn en van “ome” Sjeng Tonnaer. Hij is
duidelijk geen cultuurpessimist, maar heeft wel zorgen én verwachtingen
voor de samenleving waarin zijn kleinkinderen zullen gaan leven. Een
boek vol herkenning en gericht op de toekomst.
“Een spiegel
van craquelé” is digitaal verkrijgbaar bij: www.freemusketeers.nl
of www.bol.com
U kunt ook eerst
even kijken op: www.bloemersboek.nl