De geschiedenis
van Roermond.
profielwerkstuk
van:
Mandy Slaats en Saskia Bloemen
B.C. Broekhin, Roermond
Docent: Dhr. van Bilsen
11-04-2006
Hoofdvraag:
Welke elementen uit de geschiedenis van Roermond van 1213 tot ongeveer
1800 zijn vandaag de dag nog terug te vinden in de stad Roermond?
Deelvragen:
1. Hoe is Roermond ontstaan?
2. Roermond op economisch gebied
3. Roermond op sociaal gebied
4. Roermond op politiek/bestuurlijk
gebied
5. Roermond op cultureel gebied
Extra:
Interview Charlotte Ruys
Werkwijze
De oriëntatiefase
heeft bij ons behoorlijk lang geduurd. In eerste instantie wilden wij
een werkstuk gaan maken voor het vak Nederlands met het als onderwerp
dyslexie. Dit bleek niet heel origineel te zijn en de leraar was er
niet erg enthousiast over. We zijn dus verder gaan zoeken naar een origineel
onderwerp, maar dat viel niet mee. Het idee om een werkstuk over de
geschiedenis van Roermond te gaan maken kwam in eerste instantie van
iemand anders, maar we waren er meteen enthousiast over. Het leek ons
interessant omdat het onderwerp zo dichtbij je ligt, zeker als je in
Roermond woont. Dit prikkelde onze nieuwsgierigheid en toen hebben we
besloten een werkstuk te gaan maken over dit onderwerp.
Toen de keuze eenmaal
was gemaakt kwamen we voor de volgende keuze te staan, hoe gaan we het
onderwerp belichten en wat word daarbij onze hoofdvraag? Hier zijn we
niet meteen helemaal uitgekomen en eigenlijk pas halverwege het werkstuk
hebben we de hoofdvraag en de deelvragen definitief geformuleerd.
Vervolgens kwam
de volgende stap: informatie zoeken. Als eerste zijn we terechtgekomen
bij Louis Wolters, iemand die erg geïnteresseerd is in de geschiedenis
van zijn stad Roermond en waar we voldoende literatuur konden lenen.
We hebben samen de mogelijkheden van de opzet van dit werkstuk besproken
en de daarbij passende literatuur gezocht. Met een achterbank vol literatuur
over de geschiedenis van Roermond gingen we naar huis. Dit was voldoende
leesvoer om vele uren mee te vullen. Toen we ons in de boeken hadden
verdiept zijn we begonnen met het maken van de hoofdvraag en de deelvragen.
Vervolgens hebben we de deelvragen, hoofdstukken in ons werkstuk, verdeeld
en zijn we begonnen met schrijven.
Al snel kwamen
we erachter dat we nog meer informatie moesten zoeken. Hiervoor hebben
we ons tot internet en de bibliotheek gewend. Hier hebben we het een
en ander kunnen vinden, maar een paar specifieke dingen nog niet. We
besloten om contact op te nemen met iemand van het gemeentearchief,
dat werd Dhr. Van Helvoort. Ook hiervan hebben we nuttige informatie
gekregen. Maar voor nog meer aanvulling zijn we zelf naar het gemeentearchief
gegaan, waar we erachter kwamen dat het niet zo makkelijk is daar informatie
vandaan te halen. Het zijn geen voorgekauwde verhalen, je moest voornamelijk
zelf uit zakelijke gegevens en aktes conclusies trekken.
Vervolgens kwam
er een tijd van zelfstandig de eigen hoofdstukken aan elkaar schrijven.
Toen we hiermee klaar waren dachten we aan onze ontmoeting met mevrouw
Ruys in het gemeentearchief en besloten als aanvulling een klein interview
erbij te doen.
Als laatste zijn we bij elkaar gekomen om de puntjes op de i te zetten.
We hebben een verdeling gemaakt voor de opmaak, werkwijze, inleiding
en conclusie. Samen hebben we aan het logboek gewerkt.
Deze aanpak heeft
geleid tot dit werkstuk. We hebben ons voor het eerst voor een werkstuk
echt ondergedompeld in een onderwerp, de geschiedenis van Roermond,
en dat was een hele leerzame ervaring. Het enthousiasme van de mensen
die ons geholpen hebben was aanstekelijk en wij hopen dat dit terug
te zien is in ons werkstuk.
Inleiding
Dit werkstuk gaat
over de geschiedenis van Roermond. Dat is nogal een breed onderwerp
en daarom hebben wij besloten om niet de hele geschiedenis te beschrijven,
maar een deel hiervan. Onze hoofdvraag is welke elementen uit de geschiedenis
van Roermond van 1213 tot ongeveer 1800 vandaag de dag nog terug te
vinden zijn in de stad Roermond? Daarbij beginnen we met een stukje
achtergrond van de stad, het ontstaan van de stad.
Vervolgens bekijken we de geschiedenis vanuit drie invalshoeken: economisch,
sociaal, bestuurlijk en cultureel. U zult zien dat deze invalshoeken
soms nauw in verband met elkaar liggen en dat het soms moeilijk is een
onderwerp bij een bepaalde invalshoek te plaatsen.
Verder hebben we nog wat extra’s er bij gedaan, zoals informatie
over kloosters in Roermond, de muntslag, de Hanze akte, en enkele middeleeuwse
gebouwen.