“Hammerveld
Jazz Roermond” festivals
Deel 3: de laatste jaren 1976-1981.
door
Peter Verhagen
Na het grandioze
succes van het 2e lustrum in 1975 werd door de organisatie toch besloten
om het roer enigszins om te gooien. Men wilde vooral een sfeer festival
behouden en het accent dus meer op de gezelligheid blijven leggen. Zodoende
wilde men ook allerlei nieuwe stromingen in de jazz proberen te mijden.
Het programma moest dus meer oude stijl, klassieke jazz en grote groepen
(big-bands) bevatten. Dit alles gaf nu al enige wrijving tussen de diverse
leden van het Stichtingsbestuur.
Hammerveld
11 (6, 7 en 8 augustus 1976) begon deze keer dan ook op vrijdagavond
met een “oude stijl” concours voor amateur-groepen. De winnaar
hiervan zou de volgende dag mogen optreden in de life uitzending van
de VARA-TV. De publiekstrekkers van het festival waren vooral de drummer
Art Blakey en zijn beroemde Jazz Messengers en daarnaast ook Lee Konitz,
George Coleman, en Madeleine Bell. Maar het meest bijzondere concert
was dat van fluitist Sam Rivers. Het optreden van deze avant-gardist,
die alleen een tubaspeler en een drummer had meegebracht, bestond uit
slechts één stuk dat ongeveer een uur duurde.
Al met al was de kritiek over de organisatie, de sfeer en het programma
die in Jazz/press2 stond echter niet mals. Je zou toch zeggen dat men
na 10 keer wel wat ervaring had.
Art Blakey
en zijn Jazz Messengers, 7 augustus 1976.
Foto: N.Kuhn, Roermond
Ook werd de organisatie
van Hammerveld 11 een financieel debacle en in de eerste vergadering
van de Stichting na het festival werd er al gesproken om er mee te stoppen.
Amper een half jaar later was Hammerveld Jazz op sterven na dood. Het
bestuur had er geen zin meer in, omdat telkens weer geknokt en gebedeld
moest worden om de benodigde financiën van de “Gemeente”
en de “Provincie” op tafel te krijgen. Bovendien moest steeds
dieper in de geldbuidel worden getast om artiesten van naam te kunnen
contracteren. En dan was er nog steeds binnen de Stichting de tweespalt
over de programmering. Er waren bestuursleden die (vooral na het laatste
concert van Sam Rivers) vonden dat de muziek “te moeilijk en te
ingewikkeld” was voor een breed publiek. Toen een meerderheid
voorstander bleek te zijn van een meer populair programma met minder
dure artiesten, stapte, tijdens de vergadering van het Stichtingbestuur
op 27 april 1977, de voorzitter Hans Cremers op.
Ondertussen was de laatste jaren het vervallen kasteeltje Hattem gedeeltelijk
opgeknapt en omgetoverd tot een zogenaamde “tap- en roosterplaats”
en de uitbater hiervan kreeg steeds meer noten op zijn zang m.b.t. de
organisatie van het jazzfestival en de daarbij behorende horeca activiteiten.
Het “gezellige”
festivalterrein in 1976.
Foto: Jo Cober, Roermond
Het festival leek zo dood als een pier te zijn, maar onder aanvoering
van de nieuwe voorzitter Jan Vaessen kwam Hammerveld 12 (6 en
7 augustus 1977) er tóch. (De eigenaar van het kasteeltje
Hattem had zelf op de voorafgaande vrijdagavond op zijn terras een dixielandbandje
gecontracteerd om alvast in de stemming te komen.) Ditmaal waren er
geen grensverleggende artiesten, maar zangeressen van de “tweede
garnituur” - onder wie Stella Marrs en Annie Ross - en veel dixieland,
boogie woogie en ragtime. Ook waren er dit jaar geen TV- maar alleen
radio-opnamen van de Regionale Omroep Zuid. Dit bracht volgens de organisatie
een betere sfeer met zich mee vanwege het ontbreken van de daarbij benodigde,
“irritante” verlichting. De enige muzikale topper van het
festival was het als “The Battle of the Trumpets” aangekondigde
optreden van de trompettisten Manfred Schoof, Nic Fisette, Sonny Grey,
Dusko Goykovich en Al Porcino.
Ondanks dat de perskritieken spraken van “een mager programma”,
trok het festival toch nog zo'n 5.000 bezoekers. Jan Mulder3 schreef
echter: “Het is niet te hopen, zoals verluidt, dat het bestuur
de feestelijkheid primair stelt en de kwaliteit naar het tweede plan
schuift.”
Toch bleef het
voor het Stichtingbestuur moeilijk om telkens weer de organisatie en
het programma rond te krijgen. In steeds meer Nederlandse steden ging
men “jazzfestivals” en jazzconcerten organiseren. De toeloop
naar het Hammerveld van echte liefhebbers van buiten Midden-Limburg
was minder aan het worden. Ook de televisie en radio haakten af. Om
toch wat reclame te maken werd samen met de uitbater van de “tap
en roosterplaats” in de maanden voorafgaand aan het volgende festival
(in mei, juni en juli) een aantal zogenaamde opwarmconcerten georganiseerd
op het terras van het kasteeltje met elke keer een andere (dixieland
of wat traditionele) band.
Hammerveld
13 ( 5 en 6 augustus 1978) bood een aanmerkelijk beter programma
dan het jaar ervoor. Op de posters schitterden de namen van de trompettisten
Dizzy Gillespie en Clark Terry en de trombonisten Kai Winding en Gene
“Mighty Flea” Connors. Zelfs was er weer een wat experimentelere
groep “Free fair” met o.a. Dick Vennik. De presentatie was
in handen van een 2-tal plaatselijke “schonen”. Het festival
viel echter dit jaar letterlijk en figuurlijk in het water. Het regende
volop en de publieke opkomst was zeer slecht.
1978: regen,
regen, regen!
Foto: Jo Cober, Roermond
Het bleef rommelen
in het Stichtingsbestuur. De onderlinge meningsverschillen over het
programma, de soort muziek en de organisatie bleven bestaan. Diverse
bestuursleden stapten op en er kwam jong, nieuw bloed, dat echter weinig
ervaring had en er ook niet voor kon zorgen dat het festival weer zou
gaan opleven. De “swung” was eruit.
4 en 5
augustus 1979 (Hammerveld 14) zou wel het allerlaatste festival
kunnen zijn. Het programma bood toen nog maar twee Amerikaanse toppers:
de organiste Rhoda Scott en de trompettist Charles Green. Ondanks de
goede muziek, de redelijke opkomst en het financiële succes leek
de fut er echt uit. Toch begon de Stichting al aan het 3e lustrum te
denken.
Dat het Hammerveld
Jazz Festival ter ziele ging, was vooral aan geldgebrek te wijten. “De
financiële risico's zijn niet meer te dragen. De enige “trouwe”
sponsors in al die jaren waren de gemeente Roermond en de provincie
Limburg. Roermondse bedrijven en de middenstand werden elk jaar aangeschreven,
maar waren weinig genegen om geld te geven”, zei voorzitter Jan
Vaessen in 1979 in een interview. Tegenover de karige subsidies en een
chronisch gebrek aan sponsors stond óók nog eens dat de
beroemde Amerikaanse artiesten bijna onbetaalbare gages gingen vragen.
Dat was in de hand gewerkt door de impresario Paul Acket, die in 1975
in Den Haag was begonnen met de organisatie van het North Sea Jazz Festival
en flink met de geldbuidel rammelde om de grote namen exclusief voor
zijn festival te kunnen contracteren. Er werden door Paul Acket zelfs
contracten afgesloten waarin stond, dat de desbetreffende artiest of
groep gedurende twee maanden voor en na het NSJF niet meer in Nederland
mocht optreden. Daardoor was het moeilijk om nog groepen van goede kwaliteit
naar het Hammerveld te krijgen.
Big Band John
Moons uit België, 4 augustus 1979.
Foto: Jo Cober, Roermond
De druppel die
de emmer uiteindelijk definitief deed overlopen, was de kritiek die
Roermondse gemeenteraadsleden ineens gingen spuien. Toen de culturele
commissie in 1979 aan B en W advies moest uitbrengen over een subsidie
van 6.760 gulden voor Hammerveld Jazz, durfde een commissielid glashard
te stellen: “Ik ben een jazzkenner en heb geconstateerd dat de
kwaliteit van Hammerveld Jazz de afgelopen vier jaar sterk achteruit
is gegaan”. De man had echter geen verstand van deze muziek, maar
vond dat de subsidiegelden maar aan iets anders moesten worden besteed.
De Stichting kon zodoende de organisatie van het 3e lustrum (1980) niet
op tijd rond krijgen. Temeer omdat men uiteindelijk gebroken had met
de eigenaar van het restaurant in het kasteeltje Hattem. Hij wilde steeds
meer geld en ook een grote vinger in de pap hebben v.w.b. het programma
en de organisatie. Een alternatief voor de locatie was op korte termijn
niet beschikbaar.
De kasteeleigenaar probeerde toen zelf in een weekend in augustus 1980
een “alternatief” privé-festival te organiseren.
Hij verwachtte namelijk dat er toch mensen naar Hattem zouden komen
omdat er reeds reclame (o.a. in de ANWB bladen) was gemaakt voor Hammerveld
Jazz.
Het jaar daarna
werd door de Stichting met allerlei kunst en vliegwerk een jazzavond
georganiseerd in het plaatselijke culturele centrum “de Oranjerie”
onder de naam: “Hammerveld Jazz Inside” (15 augustus
1981). Dit gebeuren werd een grote flop. Het programma, de
locatie en vooral het zéér warme weer die dag waren de
oorzaak (ongeveer 150 bezoekers!) dat het Hammerveld Jazz Festival de
allerlaatste dodelijke steek werd toegediend.
Roermond verloor daarmee het belangrijkste culturele evenement, dat
ooit in deze gemeente is gehouden. Maar dat beseften de stadsbestuurders
toen nog niet en velen daarna óók niet. Misschien zullen
ze het wel nooit beseffen, want anders was er toch wel één
wethouder of raadslid op het bijna voor de hand liggend idee gekomen
om een paar straten in de latere nieuwbouwwijk Hammerveld te noemen
naar enkele jazzreuzen die in Roermond hadden gespeeld. Maar de Dexter
Gordonlaan of Charles Mingusstraat kwam er helaas niet.
De “Stichting Hammerveld Jazz Roermond” werd uiteindelijk
pas vele jaren later (1987) ontbonden.
Line up “Hammerveld Jazz Roermond” festivals.
1976 (6, 7 en 8 aug)
presentatie Rob Cremers
Vrijdagavond 6 augustus :”Oude stijl” concours
met:
- Why not swing
- Old Market stompers
- Savoy Jazzband
- “757”
- New Orleans Wildcats
Zaterdag 7 augustus:
- Boy Edgar’s Sax Sextet met Boy Edgar (s, p), Gijs Hendriks (s),
Winter Bruggen (s), Wiebe Schuurmans (s), Fred van Ingen (s), Fred Leeflang
(s), Rob van Stiphout (s), Arnold Dooyeweerd (b), Frank Nogal (b, g)
en Martin van Duynhoven (dr) met Gerrie van der Klei (voc)
- Simon Shterev Quartet uit Bulgarije met Simon Shterev (fl, s), Theodosi
Stoykov (b), Peter Slavov (dr) en Charles Green (USA) (tp)
- Lee Konitz Quartet uit USA met Lee Konitz (as), Martial Solal (p),
Peter Ind (b) en Al Levitt (GB) (dr)
- Art Blakey Jazz Messengers uit USA met Art Blakey (dr), Bill Hardman
(tp), David Schnitter (ts), Mickey Tucker (p) en Cameron Brown (b)
Zondag 8 augustus:
- Blue Roseland Orchestra uit Duitsland o.l.v. Claus Jacobi
- Sense met Wilton Gaynier (USA) (fl, s), Jan Huydts (p), Alfred Haurand
(GE) (b), Harry Miller (GB) (b) en Frank Köllges (dr)
- Trio Jack van Poll met Madeleine Bell (voc) met Jack van Poll (p),
Jacques Schols (b) en John Engels (dr)
- Louis Hayes / Junior Cook Quintet uit USA met Louis Hayes (dr), Junior
Cook (ts), Woody Shaw (tp), Ronnie Mathews (p) en Stafford James (b)
- Sam Rivers Trio uit USA met Sam Rivers (ts, fluit), Joe Daley (tu,
fh), en Sidney Smart (dr)
- George Coleman oktet uit USA met George Coleman (ts) , Frank Foster
(ts), Frank Strozier (as), Mario Rivera (s), Danny Moore (tp, bu), Harold
Mabern (p), Calvin Hill (b) en Billy Higgins (dr)
1977 (6
en 7 aug)
presentatie Janette Ploem
Zaterdag 6 augustus:
- Circus Square Jazz Band
- Maastrichtse Session Band o.l.v. Charles Green (USA (tp)
- Hot Club de Rotterdam o.l.v. Dick van Male (g) en o.a. Freddy Rietdijk
(v)
- Annie Ross (USA) (voc) met Cees Slinger (p), Ray Appleton en Bert
Tompson
- Dave Kamien Big Band
Zondag 7 augustus :
- Crescent City Jazz Band o.l.v. Peter van Bokhoven
- Stella Marrs (USA) (voc) met Tony Bauwens (BE) (p), Roger Vanhaverbeke
(BE) (b) en Freddy Rottier (BE) (dr)
- South Jazz Band o.l.v. Henk van Belkum (tp)
- Stefan Houben Kwintet
- Belgium Ragtime met Marc Heronet (p), Andre Lint (p), en Alain Lesire
(p)
- Battle of the Trumpet met Dusko Goykovich (USA) (tp), Al Porcino (USA)
(tp), Manfred Schoof (GE) (tp), Nick Fisette (BE) (tp), Sonny Grey (tp)
en Cees Singer (p)
1978 (5
en 6 aug)
presentatie Gerrie Somers en Desiree Schillings
Zaterdag 5 augustus :
- Clark Terry (USA) (tp) and the Belgium Bop Friends met Nick Fisette
(tp), Etienne Verschueren (as), Tony Bauwens (p), Roger Vanhaverbeke
(b) en Freddy Rottier (dr)
- Free Fair (rockjazz) met Rob van den Broeck (p, syn), Dick Vennik
(s, fl), Eric Ineke (dr), Roger Cooke (b) en Raul Burnet (perc)
- Schautermann-Tillies Jazzband uit Duitsland
- Joe Lee Wilson (USA) (voc) met Michel Herr (p), Freddy Deronde (b),
Felix Simtaine (dr) en Greg Badolato (ts)
- Kai Winding (USA) (tb) met Pepper Adams (USA) (bs), Wilbur Little
(USA) (b), Nico Bunink (p) en Rob Peeters (dr)
Zondag 6 augustus:
- Kwartet Frits Kaatee
- Gene “Mighty Flea” Connors (USA) blues en trombone en
het kwartet Willy Donni
- Bud Freeman (USA) (tp) met het kwartet Willy Donni
- Big Band ’77 o.l.v. Henk Kraus (muziek studenten uit Limburg)
- Dizzy Gillespie Quartet uit USA met Dizzy Gillespie (t), Rodney Jones
(g), Benjamin Brown (b) en Mickey Roker (dr)
1979 (4
en 5 aug)
presentatie Jos Rulkens
Zaterdag 4 augustus:
- Jack Redler’s Rhytm Club o.l.v. Jaap Redelaar (p, vib)
- John Moons Big Band uit België
- John Thomas (USA) (g) Quintet ( ook wel genaamd Lifeforce)
- Charles Green Sextet met Charles Green (USA) (tp), Keshavan Maslak
(USA) (s), Fred Leeflang (s), Willem Kühne (p), Max Bolleman (dr),
en Jacques Schols (b)
Zondag 5 augustus:
- Paradise Jazz Band o.l.v. Maarten Kamphuis
- Man. Ra. Multipiece Jazz Orchestra
- Jazzirama
- South Point Big Band o.l.v. Frits Bayens
- Rhoda Scott (USA) (orgel)
1981 (15 aug) “Hammerveld Jazz Inside”
Zaterdag 15 augustus:
- Jazzmobiel
- The retro jazz group
- Trio Andre van Lint
- Incognito
- Jacques Janssen sextet
- Didier Lockwood (Fr) (viool) Kwartet
Voetnoot
1 - Piet Tummers:
“Hammerveld Jazz Festival, fenomeen van wereldklasse in Roermond”,
in “Spiegel van Roermond 2000”, uitgave RURA, ISBN 90-74602-08-8
- Wim Schulpen: “Culturele waarde Hammerveld Jazz in Roermond
onderschat”, in “ Spiegel van Roermond 2001” uitgave
RURA, ISBN 90-74602-09-6
2 - Fred Coot en Els de Jong: “Hammerveld….jammerveld!”,
in “Jazz/press”, nr 22, 16 sept. 1976.
3 - Jan Mulder: “Hammerveld: genoeglijk maar wordt muziek bijzaak?”,
in “Jazz/press”, nr 43, 2 sept. 1977.