“Hammerveld 
          Jazz Roermond” festivals 
          Deel 2: de glorieuze jaren 1969-1975
          door Peter Verhagen 
        Zoals in het vorige 
          artikel gezegd werd, was de basis gelegd voor een traditie. Het succes 
          van de voorafgaande jaren moest worden uitgebuit. Tal van groten uit 
          de internationale jazzscene kwamen naar Roermond, niet zelden op hun 
          eigen verzoek dat iets had van een smeekbede. Experimenten en free-jazz 
          werden niet geschuwd. Populaire Dixielandmuziek werd in principe hoogstens 
          ’s middags bij het begin van de festivaldagen geserveerd.
        Op het programma 
          van Hammerveld 4 (9 en 10 augustus 1969) pronkten opnieuw klinkende 
          namen. Ditmaal met twee tenorsaxofonisten van formaat: Johnny Griffin 
          en Don Byas. Ook was aanwezig het S en H Quartet uit Praag. Dit was 
          de eerste Oost-Europese formatie, die na overwinning van een berg moeilijkheden 
          kon deelnemen aan het festival. Voor het eerst was ook de Nederlandse 
          TV en Radio aanwezig (KRO en VPRO).
          Tegelijkertijd concurreerde Hammerveld met het Belgische Jazz Bilzen. 
          Beide festivals profiteerden echter ook van de omvangrijke, 120 kilo 
          zware, impresario dr. Juul Anthonissen uit Heist-op-den-Berg in zijn 
          eeuwige slobberpak. Deze Juul had een hoge functie op het Belgische 
          ministerie van cultuur in Brussel, waar hij o.a. subsidies voor jazzevenementen 
          regelde. Daar liet hij de in zijn ogen “Belgische stad” 
          Roermond ook in meedelen.
          1969 was een “warm” festival, vooral in de bloedhete middaguren 
          en overtrof ook met zijn méér dan 8000 bezoekers alle 
          voorgaande edities. Zaterdagmiddag maakte zelfs een Duitse theatergroep, 
          die in Düsseldorf de Duitse productie van de musical HAIR uitvoerde, 
          zijn opwachting tijdens een zgn “Autogrammstunde” op het 
          festivalterrein.
        
           
            Johnny 
              Griffin de sensatie van 1969. 
              Foto: Jos Korfmacher, Roermond | 
              | 
          
        
         Huub Klompenhouwer2 
          schreef echter over 2 dieptepunten van het festival: het S en H Quartet 
          en Don Byas (die stomdronken was tijdens zijn optreden), maar ook over 
          de geweldige set van Griffin. Eindelijk iemand op het toneel, die zich 
          volkomen waar wist te maken, mede door een ontzettend geconcentreerd 
          spelende Han Bennink. Volgend jaar Hammerveld 5, een jubileum. Een reden 
          om nu eens een echt internationaal jazzfestival te organiseren. Het 
          moet kunnen!
        Op 8 en 9 augustus 
          1970 was daar dan het eerste lustrum!! 
          Een greep uit het muzikale aanbod: Cleo Laine, Johnny Dankworth, Robert 
          Jeanne, Art Taylor, Benny Bailey, en Slide Hampton. En uit Nederland: 
          o.a. Rein de Graaff, Dick Vennik, Pierre Courbois, Chris Hinze, en Hans 
          Dulfer. Voor meer dan een halve ton stond er op het podium. Gelukkig 
          was daarbij nog geen popmuziek zoals bij Jazz Bilzen. De sfeer werd 
          echter wel verpest door de vele lichtbakken en camera’s, die de 
          KRO-TV nodig dacht te hebben. Achteraf bleek dat er toch iets aan het 
          lustrumgevoel had gemankeerd. Was het de muziek of het publiek (ruim 
          5000) geweest of beiden? De organisatie was wel volwassenner geworden, 
          de kwaliteit was in opgaande lijn, maar het programma was niet verbijsterend 
          interessant zoals vele recensenten aangaven. In de eerste plaats kwam 
          blijkbaar de sfeer, die gezellig en gemoedelijk was; een paar muzikale 
          hoogtepunten waren meegenomen.
        
           
            De “Hans 
              Dulfer Ritmo Naturel”  
              op het Hammerveld 9 augustus 1970. 
              Foto: Hans Dulfer 
               | 
              | 
          
        
        Voor Hammerveld 
          6 (6, 7 en 8 augustus 1971) werden andermaal twee Amerikaanse tenorgiganten 
          naar Roermond gehaald: Stan Getz en Harold Land, plus nog een aantal 
          zwaargewichten als Noah Howard, Bobby Hutcherson, Dusko Gojkovic, Charlie 
          Mariano, en Jean-Luc Ponty. Voor de presentatie had men voor het eerst 
          een beroep gedaan op de toenmalige disk-jockey Meta de Vries. Tevens 
          had de organisatie besloten om weer naar een 3-daags festival te gaan 
          en werd voor het eerst popmuziek en rock-jazz (of jazz-rock?) binnen 
          het festival gehaald en zelfs op zeer gunstige tijdstippen geprogrammeerd 
          (tussen 20.00 en 23.00 uur). Maar het was uiteindelijk het avant-gardistisch 
          spelend kwartet van saxofonist Frank Wright dat voor het artistieke 
          hoogtepunt zorgde. 
          Een heel aparte belevenis was het feit dat de organisatie voor overnachtingsmogelijkheden 
          (voor bezoekers van ver weg) zorgde en wel door het organiseren van 
          een zgn “sleep-in” in de fietsenkelder van het tegenover 
          het festivalterrein gelegen openlucht zwembad en het openstellen van 
          een aparte kampeerweide. (Maar dan diende daar wél de kuisheid 
          in acht te worden genomen, zo bleek uit de passage van een brief die 
          de plaatselijke overheid aan het stichtingsbestuur schreef. Daarbij 
          dienen de slaapgelegenheden voor jongens en voor meisjes van elkaar 
          gescheiden te zijn, en er moest op worden toegezien dat niet in strijd 
          werd gehandeld met de openbare orde en/of zedelijkheid.) Zelfs werd 
          er voor het eerst een kindercrèche geïntroduceerd.
          Hammerveld 6 bracht overigens nogal wat politie op de been. In het weekeinde 
          dat aan het festival voorafging, had in de “beruchte” Roermondse 
          Veldstraat een ware veldslag gewoed tussen Molukkers en de politie. 
          Er werd daarbij zelfs geschoten, met als trieste eindbalans een dode 
          en drie zwaargewonden. De stadsautoriteiten namen daarom het zekere 
          voor het onzekere, want met die rare 'jazzvogels' wist je het immers 
          maar nooit.
          Rudy Koopmans4 meldde in de Volkskrant: “Het festival was, zoals 
          gebruikelijk, intens gezellig. Ook in Roermond zelf was het festival 
          hier en daar nadrukkelijk aanwezig. In de etalages van de Hamstraat 
          was er werk van gemaakt, een restauranthouder serveerde verschillende 
          soorten jazzgerechten en in een aantal cafés kwam er opvallend 
          veel jazzmuziek uit de speakers. Dat er in Roermond met name zoveel 
          belangstelling was voor de meer geavanceerde muziek temidden van zoveel 
          gezelligheid, is een hoopvol teken voor de toekomst. Het festival werd 
          door geen wanklanken verstoord. De kogelgaten in het Oranjehotel, welwillend 
          door voorbijgangers aan journalisten getoond, leken welhaast alweer 
          een anachronisme.”
          En ook jazzcriticus Ruud Kuijper5 schreef na het festival in het Algemeen 
          Dagblad: “En ook tijdens dit enige Nederlandse (en rijkelijk met 
          patat, bier en knakworst gegarneerde) openluchtfestival kreeg de horde 
          agenten die in verband met de bloedige rellen van vorige week rond het 
          stadspark patrouilleerden, niets te doen.”
        Naar aanleiding 
          van Hammerveld 6 schreef de bekende Roermondse journalist Pierre Huyskens 
          in 1971 in zijn wekelijkse column “Vergeet het verder maar” 
          in de plaatselijke krant (het “Limburgs Dagblad”): “Het 
          Hammerveld Jazz Festival is een evenement van on-Limburgse allure, professioneel 
          opgezet en aan de man gebracht, ook aan de cameraman, en voorzien van 
          een programma dat God zij dank ver uitgaat boven de regionale beperktheid, 
          die wij zo vaak als gouden kalf menen te moeten aanbidden. Het kan beslist 
          geen kwaad dat Limburgers eens horen dat er met een instrument meer 
          mogelijk is dan wat de directeur van de fanfare vergt. En het kan ook 
          geen kwaad dat er juist in dit gewest “iets” te doen is 
          wat met de Maaslandse cultuur wezenlijk niets te maken heeft.”
        
           
            Het festivalterrein 
              met publiek en op de achtergrond het kasteeltje Hattem in 1972. 
              Foto: Jan Vervuurt, Roermond | 
              | 
          
        
         Hammerveld 7 (4, 
          5 en 6 augustus 1972) kwam met een heel opvallende programmering en 
          bijna allemaal nieuwe gezichten. Weinig bekende Nederlandse formaties 
          of solisten, maar met veel pop en rock-jazz; muziek die behalve van 
          typische jazzelementen ook van popritmen gebruik maakte en allerlei 
          onderdelen uit de volksmuziek overnam. Namen als Gato Barbieri, Keith 
          Tippet, Marion Brown, Paul Bley, Arthur Browns Kingdom Come en de Chris 
          McGregor's Brotherhood of Breath Band prijkten op de affiches. De KRO-televisie 
          zou het concert van de Big Band van McGregor zaterdagavond rechtstreeks 
          op de beeldbuis brengen. Maar toen het tijdstip van de uitzending naderde, 
          waren de musici in geen velden of wegen te bekennen. Goede raad was 
          duur. Totdat iemand van de organisatie op het idee kwam om een inspecterende 
          tocht langs de kroegen in de binnenstad van Roermond te houden. En ja 
          hoor, het hele orkest zat op de Markt in het toenmalige café 
          Modern. De muzikanten waren al in een toestand die varieerde van aangeschoten 
          tot ladderzat. Amper vijf minuten voordat de uitzending om 23.05 uur 
          moest beginnen, zat het orkest compleet op het podium. En ondanks het 
          royale alcoholgebruik speelden de mannen van Chris McGregor de sterren 
          van de Roermondse hemel, al waren de valse noten niet van de lucht.
          Hoewel Hammerveld Jazz internationaal een klinkende naam had opgebouwd, 
          met als gevolg dat het festival in een brochure van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij 
          PanAm stond vermeld onder “Grote evenementen in Europa”, 
          moest het Stichtingsbestuur alle zeilen bijzetten om de financiën 
          rond te krijgen. 
          Voor Hammerveld 7 was een budget van 65.000 gulden nodig geweest. Maar 
          de gemeente Roermond kwam met een subsidie van slechts 3.500 gulden 
          over de brug, terwijl Gedeputeerde Staten van Limburg niet méér 
          dan 2,5 mille uit de provinciale pot wilden halen.
          Geen wonder dat voorzitter Piet Tummers in de plaatselijke krant ( “De 
          Nieuwe Limburger”) foeterde: “Hammerveld Jazz maakt de naam 
          van Roermond internationaal bekend. Het is een stuk stadspromotie van 
          de bovenste plank. Tot in den treuren hebben wij dat tegen de gemeentebestuurders 
          gezegd, maar dan zeiden zij weer: “Wij zijn een arme gemeente”, 
          of zij verzandden in ambtelijke taal. En dan lezen wij in een brief 
          van de gemeente: “Wij attenderen u erop, dat bij het doen van 
          uitgaven voor het festival een zeer scherpe kostenbewaking in acht dient 
          genomen te worden”. Dat je na zeven jaar nog een dergelijke hint 
          moet krijgen. Als wij vergaderen, betaalt iedereen zijn eigen pilsje. 
          Wanneer wij bij een bestuurslid thuis vergaderen, draait dat bestuurslid 
          op voor de kosten. Als Roermond zélf net zo aan kostenbewaking 
          deed als wij, dan zaten ze nu op rozen.”
        Na zeven festivals 
          dreigde er ineens danig de klad in Hammerveld Jazz te komen. In het 
          voorjaar van 1973 stapte nagenoeg het complete bestuur van de Stichting 
          op. Dat had niet alleen te maken met privé-redenen en de onvrede 
          over de matige subsidiëring door de Gemeente, maar vooral met de 
          strubbelingen tussen de voor en tegenstanders van pop tussen de jazzacts. 
          Onder de afhakers bevonden zich de twee grondleggers van het festival: 
          Piet Tummers en Lambert Meisters. Tummers - altijd al een verklaard 
          tegenstander van pop op Hammerveld Jazz - stapte niet uit onvrede op, 
          maar omdat hij als buitenlands correspondent naar Rome vertrok. Hans 
          Cremers nam zijn voorzittershamer over en Hammerveld 8 (1 en 2 september 
          1973) kon gewoon doorgaan onder een geheel vernieuwd Stichtingsbestuur. 
          Het festival werd wel weer met 1 dag ingekort en er werd geen popachtige 
          muziek en free-jazz ten gehore gebracht. Tevens werd voor de artiesten 
          en de programmering een beroep gedaan op “Keytone productions 
          BV”. Het werd weer een festival met veel klinkende namen, onder 
          wie vijf Amerikaanse zwaargewichten: de vibrafonist George Maycock, 
          de trompettist Art Farmer, de altsaxofonist Lee Konitz en de tenorsaxofonisten 
          Johnny Griffin en Dexter Gordon, maar ook de alom bekende Nederlandse 
          Dutch Swing College Band.
        
           
            De Dutch 
              Swing College Band op het Hammerveld 2 september 1973. 
              Foto: Peter Verhagen, Den Haag. | 
              | 
          
        
         In 1974 kwam het 
          tot een hooglopend conflict tussen het nieuwe bestuur en de Buma, het 
          Nederlandse bureau, dat waakt over het uitbetalen van de muziekauteursrechten. 
          Er stond over 1973 nog een rekening open van 1920 gulden en 96 cent. 
          Maar het bestuur weigerde dat bedrag te betalen, met als argument dat 
          er veel free-jazz was gespeeld, waarbij het ging om improvisaties die 
          niet tot het beschermde repertoire zouden behoren. Maar de Buma hield 
          voet bij stuk en dreigde via gerechtelijke stappen zelfs een stokje 
          voor Hammerveld 9 te zullen steken. Daarom sloot het bestuur maar in 
          allerijl een lening af om het bedrag te kunnen betalen. Enkele weken 
          later (7 en 8 september 1974) verschenen onder anderen Archie Shepp, 
          Memphis Slim, George Coleman, Slide Hampton, Benny Waters en Johnny 
          Dover’s Big Band op het podium. De liefhebbers van 'oude stijl' 
          jazz kwamen aan hun trekken tijdens de concerten van Chris Barber's 
          Jazz & Blues Band en The New Orleans Joymakers (een collectie Amerikaanse 
          veteranen onder aanvoering van de 76-jarige trompettist 'Kid' Thomas 
          Valentine). De presentatie was in handen van Han Reiziger. Helaas was 
          dit jaar de regen de grote spelbreker.
          Juul Anthonissen6 schreef nochtans “Opvallend was tevens de programmatorische 
          verscheidenheid waarbij elk stijlidioom aan bod kwam…Toch dient 
          gestreefd te worden naar een nog grotere exclusiviteit. Laat ons hopen 
          voor lustrumuitgave tien, volgend jaar.”
        Alvorens het 2e 
          lustrum te vieren moest er nog veel reclame gemaakt worden, vooral in 
          het gehele land. De Stichting wilde laten zien waar ze in Roermond toe 
          instaat waren. Door de medewerking van de AVRO werd er een hele campagne 
          gestart. Er werd veel aandacht besteed aan het festival door Willem 
          Duys in zijn bekende zondagochtendprogramma “Muziekmozaïek” 
          maar ook in het jongeren TV programma “Top pop”. In Roermond 
          zelf werd in het gemeentemuseum aan de Andersonweg een 2-tal tentoonstellingen 
          ingericht (van 31 juli tot en met 7 september 1975) onder de titel “Sam 
          Middleton” (een toentertijd in Nederland wonende Amerikaanse kunstenaar, 
          wiens werk duidelijk geïnspireerd werd door de jazz muziek), en 
          “10x Hammerveld” (foto’s, dia’s, geluidsbanden 
          en ander documentatiemateriaal van de afgelopen 10 jaar). Tijdens de 
          opening van die tentoonstelling werd op woensdagavond 31 juli in het 
          museum een concert gegeven door Rosa King met haar groep Up Side Down.
        Het 2e lustrum 
          Hammerveld 10 (1, 2 en 3 augustus 1975) bood een programma om van te 
          watertanden: het Quintet van bassist Charles Mingus, een “tenorbattle” 
          tussen Johnny “Little Giant” Griffin en Eddie “Lockjaw” 
          Davis, de pianisten McCoy Tyner en Cecil Taylor, trompettist Clark Terry, 
          altsaxofonist Benny Carter, blueszanger/pianist Cousin Joe en Jean “Toots” 
          Tielemans, om alleen maar de grootste publiekstrekkers te noemen. Met 
          ruim 9.000 bezoekers zette het festival een kroon op het werk van het 
          Stichtingsbestuur.
          Het Hammerveld Jazz Festival had altijd bekend gestaan als een evenement 
          waar een gezellige en ook gemoedelijke sfeer heerst. Dat bleek in 1975 
          weer eens, toen het concert van Cecil Taylor moest beginnen. “Will 
          mister Taylor please come to the stage”, werd enkele malen omgeroepen. 
          Maar Taylor verscheen niet op het podium. Hij stond tussen het publiek 
          gezellig te kletsen, terwijl Jean “Toots” Thielemans, zittend 
          op de trap van de toiletwagen, een paar Belgische grappen ten beste 
          gaf. Toen Clark Terry zijn acrobatische trompet en bugelklanken liet 
          horen, bracht iemand uit het publiek hem spontaan een doos met twaalf 
          blikjes bier. En Cousin Joe riep door de microfoon: “O, wat een 
          schitterend publiek. Waaraan dankt Cousin Joe dit? Zou je niet huilen?” 
          De man was zó enthousiast over de sfeer, dat hij van geen ophouden 
          wist. Toen hij zich ook nog aan een tapdansje wilde wagen, gaf de floormanager 
          hem na een poosje een streng teken om te verdwijnen.
          Een prachtige sfeerbeschrijving gaf Bert Vuijsje7. (Hetzelfde artikel 
          werd later gebundeld onder de titel “Coda Roermond 1975” 
          in een van zijn boeken8).
        
           
            Concert 
              van het Charles Mingus Quintet op vrijdagavond 1 augustus 1975. 
              Met Charles Mingus (b), Dannie Richmond (dr), Dun Pullen (p), en 
              George Adams (ts) 
              (niet op foto Jack Wabrath (tp)) 
              Foto: Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. | 
              | 
          
        
         Daags na het festival 
          schreef het Limburgs Dagblad onder de kop “Het festival der records” 
          onder meer: “Op dekens, autobanken, viskrukken, vuilcontainers 
          en dozen werd steeds aandachtig geluisterd. Slechts een enkeling gaf 
          kronkelend blijk van de emoties die over hem gekomen waren. Klaptafeltjes 
          met daarop een voorraad die een slijterij niet zou misstaan, waren een 
          stil protest tegen de prijzen die de horeca vroeg: ƒ 1,25 voor 
          een pilsje of een flesje prik. Op de camping bij het festivalterrein 
          werden aan de lopende band koude schotels bereid die verdacht veel aardappelen 
          bevatten. Waarschijnlijk om de entreeprijzen - ƒ 15,00 voor een 
          dagkaart en ƒ 30,00 voor een passepartout - eruit te kunnen halen. 
          (...) Het rimpelloos verloop van het festival was niet in de laatste 
          plaats te danken aan de anonieme ploeg werkpaarden die twaalf uur per 
          dag in de weer waren geweest. Waterscouts verzamelden elke avond de 
          gigantische berg 'mest' als dank voor het aangenaam verpozen en herschiepen 
          het terrein weer in een mals groen weitje. Problemen als waar ineens 
          een contrabas vandaan te halen, omdat een muzikant dit toch niet geringe 
          instrument thuis had laten staan, werden in een handomdraai door de 
          organisatie opgelost.”
          Alle landelijke recensies waren lovend. Han Reiziger9 schreef in het 
          programmablad “Vrije geluiden” o.a. “De jazz gaat 
          het weer maken, dat zou de conclusie kunnen zijn, wanneer je het Hammerveld 
          Jazzfestival, …, hebt meegemaakt.” En tot slot “De 
          AVRO tv filmde de eerste 2 dagen; zodat dit onvergetelijke festival 
          nog even voor de geschiedenis bewaard is gebleven.”. (Dit laatste 
          is helaas nooit gebeurd!!!). Han Schulte10 besteedde zelfs bijna 2 pagina’s 
          aan het festival in “Jazz/press”. Hammerveld Jazz Roermond 
          stond nu eindelijk op de kaart en nu maar proberen dit vol te houden.
        Peter Verhagen, 
          mei 2003.
          
          Line up “Hammerveld Jazz Roermond” festivals
          
          1969 (9 en 10 aug)
          presentatie Marleen van der Beek
          
          Zaterdag 9 augustus :
          - The Limehouse Seven o.l.v. Remco van der Gugten (kl, ts)
          - Joop Cavé Kwartet met Joop Cavé (as, viool), Ralph de 
          Jong (dr), Bert Koppelaar (tb) en Arjen Gorter (b)
          - Wilton Gaynair Quartet met Wilton Gaynair (Jamaica) (ts), George Maycock 
          (Panama) (p), Big Flechit (Panama) (dr) en Alfred Haurand (GE) (b)
          - The Cotton City Jazz Band uit België o.l.v. Rudi Balliu (kl)
          - Jacques Pelzer Quartet uit België met Jacques Pelzer (s, fl), 
          Micheline Pelzer (voc, dr), Alfred Haurand (GE) (b), en Jan Huydts (NL) 
          (p) 
          - Kwartet Harry Verbeke met Harry Verbeke (ts), Han Bennink (dr), Rob 
          Franken (orgel) en Maarten van Regteren Altena (b)
          - S+H Quartet uit Praag Tsjechië met Karel Velebny (s, vib), Ludek 
          Svabensky (p), Karel Vejvoda (b) en Josef Vejvoda (dr)
          - Don Byas (USA) (ts) met Cees Slinger (p), Ruud Jacobs (b) en Leo de 
          Ruiter (dr)
          
          Zondag 10 augustus:
          - The New Orleans Seven o.l.v. Hans Roty (tp)
          - Kwintet Ton Wijkamp met Ton Wijkamp (p), Willem Reinen (tp, fh), Hans 
          Noteboom (tb), Jaap Glerum (b) en Eric Ineke (dr)
          - Carl Schulze’s Latin Sextet met Carl Schulze (vib), Ronald Langestraat 
          (p), Steve Boston (conga), Rob Langereis (b), John Gronberg (bongo), 
          en Alberto de Hond (dr, timbales)
          - Reunion Jazz Band o.l.v. Joop Schrier (p) en met Jan Morks (kl), Dim 
          Kesber (kl, s), Wybe van Haersman (tp), Wim Kolstee (tb), Martin Beenen 
          (dr), Eddy Hamm (b, tu), Pim Hogervorts (bj, g)
          - Hildy Woody (USA) (voc) met het Kwintet Ton Wijkamp
          - Wim Overgaauw Group met Wim Overgaauw (g), Rob Franken (orgel), Ruud 
          Jacobs (b) en Peter Ypma (dr) 
          - Johnny Griffin (USA) (ts) met Cees Slinger (p), Ruud Jacobs (b) en 
          Han Bennink (dr)
          - Nederlands Jazz Orkest o.l.v. Rogier van Otterloo
        1970 (8 
          en 9 aug)
          
          Zaterdag 8 augustus:
          - Storyville Jazz Band
          - Rein de Graaff / Dick Vennik Kwartet met Rein de Graaff (p), Dick 
          Vennik (ts), Pierre Courbois (dr) en Henk Haverhoek (b)
          - Chris Hinze Combination met Chris Hinze (fl), Henk Alkema (p), Roger 
          Cooke (b) en Ivan Krill (dr)
          - Pete Grimston (USA) (voc) met Adriano Pirelli (p), Ruud Pronk (dr) 
          en Mary Hehuat (b)
          - Kwartet Jiggs Whigham met Jiggs Whigham (USA) (tb), Art Taylor (USA) 
          (dr), Jimmy Woody Jr (USA) (b) en Rob Franken (p)
          - Benny Bailey (USA) (tp) met Rein de Graaff (p), John Engels (dr), 
          en Henk Haverhoek (b) 
          - Sextet Nathan Davis met Nathan Davis (USA) (ts), Jiggs Whigham (USA) 
          (tb) , Benny Bailey (USA) (tp), Jimmy Woody Jr (USA) (b), Art Taylor 
          (USA) (dr) en Rob Franken (p)
          
          Zondag 9 augustus:
          - Kwartet Rien van Stiphout 
          - Dizzy Reece (USA) (tp) met uit België Robert Jeanne (ts), Leo 
          Flechet (p), Jean Lerusse (b) en Vivi Maerdens (dr)
          - Association PC o.l.v. Pierre Coubois (dr), met Peter Krijnen (bg), 
          Toto Blanke (g), Peter Kovald (b) en Jasper van ’t Hoff (p)
          - Hans Dulfer Ritmo Naturel met Hans Dulfer (ts), Wim Overgaauw (g), 
          Steve Boston (conga), Jan Jacobs (b), Alberto de Hond (dr) Kees Hazevoet 
          (p, kl, tp) en Groentjie (timbales)
          - Slide Hampton (USA) (tb) met Marc Moulin (p), Cees See (dr) en Rob 
          Langereis (b)
          - Cleo Laine (voc) met uit Engeland met Johnny Dankworth (s), John Taylor 
          (p), Ken Baldock (b) en Chris Karan (dr)
        1971 (6, 
          7 en 8 aug) 
          presentatie Meta de Vries
          
          Vrijdagavond 6 augustus 
          - Hub Timmermans kwartet uit de omgeving
          - Rien van Stiphout Kwartet
          - Dizzy Man’s Band uit de Zaanstreek (rockgroep)
          - Noah Howard Quartet uit USA met Noah Howard (as), Oché Ray 
          Stephens (Nigeriaan) (tp), Earl Freeman (b) en Louis Moholo (dr)
          - Charlie Mariano (USA) (as) met de Chris Hinze Combination
          - Stan Getz (USA) (ts) met een Belgisch trio bestaande uit Eddy Louiss 
          (orgel), Bernard Lubat (dr), en René Thomas (g)
          
          Zaterdag 7 augustus
          - Barrel House Jazzband o.l.v. Martin Koekelkoren
          - Trio Hein van der Gaag
          - Frenk’s, Crazy, Crooks + Cranks (blues/folkgroep)
          - Wolfgang Dauners Et Cetera uit Duitsland (rock-jazz)
          - Frank Wright Quartet uit USA met Frank Wright (ts), Jerome Hunter 
          (b), Bobby Few (p), en Muhammed Ali (dr) 
          - Bobby Hutcherson / Harold Land Quartet uit USA met Bobby Hutcherson 
          (vib), Harold Land (ts), Bill Henderson (p), Rufus Reid (bg) en Leon 
          Shancier (dr) 
          - Nucleus (Engelse popgroep)
          
          Zondag 8 augustus
          - Frankenstein (popgroep)
          - Karin Krogg (NO) (voc) met het Kwartet Henk Alkema (p) 
          - Mal Waldron Trio met Mal Waldron (Joegoslaaf) (p), Henk Haverhoek 
          (b) en Pierre Courbois (dr)
          - Dusko Gojkovic Quintet met Dusko Gojkovic (USA) (tp), Tete Montolin 
          (USA) (p), Joe Nay (GE) (dr), Ferdinand Povel (ts) en Rob Langereis 
          (b)
          - Van der Graaf Generator (Engelse popgroep)
          - Argent (Engelse popgroep)
          - Jean-Luc Ponty Experience uit Frankrijk
        1972 (4, 
          5 en 6 aug) 
          presentatie Meta de Vries (en Lex Lammen)
          
          Vrijdagavond 4 augustus
          - Blue Sound Jazz uit Breda
          - Jody Purpora and the Minisink Townhouse (folkgroep)
          - Keith Tippet (GB) (p) trio met o.a. Frank Perry (dr)
          - Arthur Browns Kingdom Come (popgroep)
          
          Zaterdag 5 augustus
          - Barrel House Jazzband o.l.v. Martin Koekelkoren
          - Pat Cool (popgroep)
          - The Paul Bley Synthesizer Show met Paul Bley (CA) (p), Arjen Gorter 
          (b), en Steve McCall (USA) (dr)
          - Gato Barbieri’s Third World met Gato Barbieri (Argentein) (ts), 
          Lonnie Smith (p), Mick Harris (b), en Han Bennink (dr)
          - Chris McGregor’s (Zuid Afrikaan) (p) Brotherhood of Breath Band 
          uit Engeland
          
          Zondag 6 augustus
          - Corporation (popgroep)
          - Trapeze (popgroep)
          - Marion Brown (USA) (s) met Steve McCall (USA) (dr)
          - Climax Chicago (popgroep)
          - The Jean-Luc Ponty (FR) (viool) Expirience met Tony Williams (USA) 
          (dr) 
        1973 (1 
          en 2 sept) 
          presentatie Meta de Vries
          
          Zaterdag 1 september
          - Barrel House JazzBand o.l.v. Martin Koekelkoren
          - Rob Agerbeek Quintet met Rob Agerbeek (p), Willem Reinen (tp, bugel), 
          Dick Vennik (ts, fl), Rob Langereis (b) en Eric Ineke (dr)
          - The Michel Urbaniak Constellation uit Polen met Michael Urbaniak (s, 
          viool), Ursula Dudziak (voice, perc), Adam Makowicz (p), Wojtick Karolak 
          (orgel) en Czeslaw Bartkowski (dr)
          - Piet Noordijk-Frans Elsen Septet met Piet Noordijk (as), Frans Elsen 
          (p), Ferdinand Povel (ts, fl), Eddy Engels (tp), Rob Langereis (b), 
          Wim van der Beek (perc) en Eric Ineke (dr)
          - Dexter Gordon Quintet met Dexter Gordon (USA) (ts), Art Farmer (USA) 
          (t, bugel), Kenny Drew (USA) (p), Art Taylor (USA) (dr) en Henk Haverhoek 
          (b)
          
          Zondag 2 september
          - Mr. Felix Brass Band uit Duitsland
          - Trio Lee Konitz met Lee Konitz (USA) (as), Arild Andersen (NO) (b) 
          en Edward Vesala (Fi) (dr)
          - Johnny Griffin Quartet met Johnny Griffin (USA) (ts), Kenny Drew (USA) 
          (p), Art Taylor (USA) (dr) ), en Henk Haverhoek (b) 
          - Trio George Maycock met George Maycock (Panama) (p, vib), Big Fletchit 
          (Panama) (dr) en Alfred Haurand (GE) (b)
          - Henny Vonk (voc) met de Chris Hinze Combination met Chris Hinze (fl), 
          Rob van de Broeck (p), John Lee (b), en Gerry Brown (dr) 
          - Dutch Swing College Band o.l.v. Peter Schilperoort (s) met Dick Kaart 
          (tb), Bert de Kort (kl), Huub Janssen (dr), Bob Kaper (tb), Arie Ligthart 
          (g) en Henk Bosch van Drakestein (b)
        1974 (7 
          en 8 sept) 
          presentatie Han Reiziger
          
          Zaterdag 7 september
          - Ninth House Quintet uit de omgeving met Hub Timmermans (orgel, p), 
          Gé Titulair (voc, fl), Steef Omen (b), Peter Tiggelers (dr) en 
          Martin Alster (fl)
          - Rudy Brink (ts) Quintet met Rudy Brink (ts), Joop Scholten (g), Henk 
          Haverhoek (b), Louis de Lucenet (dr), en Irv Rochlin (USA) (p), 
          - Hall Singer Quartet met Hall Singer (s), Tony Bauwens (BE) (p), Nic 
          Kletskowski (BE) (b) en Freddy Rottier (BE) (dr)
          - Memphis Slim (USA) (voc, p) met Henri Tischitz (b) en Michel Denis 
          (dr)
          - Archie Shepp Quartet met Archie Shepp (USA) (ts), Jenny Clarke (b), 
          Aldo Romano (IT) (dr) en Jasper van ‘t Hoff (p)
          - Didian (voc) met Tony Bauwens Quintet uit België met Tony Bauwens 
          (orgel), Ferdy Senders (g), Nic Kletskowski (b) en Freddy Rottier (dr)
          
          Zondag 8 september
          - Ninth House Quintet uit de omgeving
          - Gijs Hendriks Sextet met Gijs Hendriks (s), Bert van Erk (g, bg), 
          Leo Goudriaan (tp, b), Willem Kuhne (p), Lex Cohen (dr) en David Armin 
          (bongo, perc)
          - Chris Barber’s Jazz & Blues Band uit Engeland
          - Benny Waters (USA) (s) Quartet
          - George Coleman / Slide Hampton Quintet met George Coleman (USA) (ts), 
          Slide Hampton (USA) (tb), Bruno Castelluci (USA) (dr), Johnny Hot (p) 
          en Rogier Vanhaverbeke (BE) (b)
          - The New Orleans Joymakers uit USA met o.a. ‘Kid’ Thomas 
          Valentine (tp) en Preston Jackson (tb)
          - Johnny Dover’s Big Band uit België
        1975 (1, 
          2 en 3 aug)
          
          Vrijdagavond 1 augustus:
          - Mike Carr Trio uit USA met Mike Carr (orgel), Dick Morrissi (ts) en 
          Bobby Gien (dr)
          - Cousin Joe (USA) (p, bluesvoc)
          - Charles Mingus Quintet uit USA met Charles Mingus (b), Dannie Richmond 
          (dr), Dun Pullen (p), George Adams (ts) en Jack Wabrath (tp)
          
          Zaterdag 2 augustus:
          - Ochtendchloor Dixieland Band uit Breda
          - Johnny Griffin (USA) (ts) en Eddie “Lockjaw” Davis (USA) 
          (ts) met Bruno Castaluzzi (USA) (dr), Horace Parlan (USA) (p) en Henk 
          Haverhoek (b)
          - Babs Gonzales (USA) (voc) met het Clark Terry Quartet met Clark Terry 
          (USA) (tp, flh), Freddy Rottier (BE) (dr), Roger Vanhaverbeke (BE) (b) 
          en Rein de Graaff (p)
          - Cecil Taylor Trio uit USA met Ceril Taylor (p), Jimmy Lyons (as), 
          en Andrew Cyrille (dr)
          - Benny Carter Quartet met Benny Carter (USA) (as), Bruno Castalucci 
          (USA) (dr), Horace Parlan (USA) (p) en Henk Haverhoek (b)
          - Battle of the Sax met Benny Carter (USA), Johnny Griffin (USA), Eddie 
          “Lockjaw” Davis (USA), Dick Morrissi (USA), Gijs Hendriks 
          (s) en Mike Carr (orgel), Horace Parlan (p), Nico Bunnink (melodica), 
          Rein de Graaff (p), Henk Haverhoek (b), en Babs Conzalves (voc)
          
          Zondag 3 augustus :
          - Dutch Swing College Band met Johny Meijer (accordeon)
          - New Sadi Quartet uit België
          - Shirley Scott Trio met Shirley Scott (USA) (orgel) en o.a. Harold 
          Vick (USA) (ts)
          - Jean ‘Toots’ Thielemans (BE) (g, mondharmonica) met Rob 
          Franken (p) en Rob Langereis (b)
          - McCoyne Tyner Quartet uit USA met McCoyne Tyner (p) en o.a. Azar Lawrence 
          (ts)
          
        Voetnoot:
        1 - Piet Tummers: 
          “Hammerveld Jazz Festival, fenomeen van wereldklasse in Roermond”, 
          in “Spiegel van Roermond 2000”, uitgave RURA, ISBN 90-74602-08-8
          - Wim Schulpen: “Culturele waarde Hammerveld Jazz in Roermond 
          onderschat”, in “ Spiegel van Roermond 2001” uitgave 
          RURA, ISBN 90-74602-09-6
          
          2 - Huub Klompenhouwer: “Roermond”, in “Jazzwereld”, 
          nr. 26, okt/nov. 1969
          
          4 - Rudy Koopmans: “Frank Wright-groep absoluut hoogtepunt”, 
          De Volkskrant dd. 9-8-1971
          
          5 - Ruud Kuyper: “Het Hammerveld festival werd groot succes.”, 
          Algemeen Dagblad dd. 10-8-1971
          
          6 - Juul Anthonissen: “Shepp, Slide en George Coleman heersers 
          te Roermond”, in “True Note”, nr. 13, sept. 1974
          
          7 - Bert Vuijsje: “Roermond in a jug”, in “OOR”, 
          jrg. 5 nr. 16, aug. 1975
          
          8 - Bert Vuijsje: pag. 222-224 in “De nieuwe jazz”, Bosch 
          & Keuning, Baarn, ISBN 90-246-4272-8
          
          9 - Han Reiziger: “Hammerveld Jazz 1975” in “Vrije 
          geluiden”, 24 aug. 1975
          
          10 - Han Schulte: “Hot-cooking Jazz op Hammerveld festival”, 
          in “”Jazz/press”, nr. 1, sept. 1975