“Hammerveld
Jazz Roermond” festivals
Deel 2: de glorieuze jaren 1969-1975
door Peter Verhagen
Zoals in het vorige
artikel gezegd werd, was de basis gelegd voor een traditie. Het succes
van de voorafgaande jaren moest worden uitgebuit. Tal van groten uit
de internationale jazzscene kwamen naar Roermond, niet zelden op hun
eigen verzoek dat iets had van een smeekbede. Experimenten en free-jazz
werden niet geschuwd. Populaire Dixielandmuziek werd in principe hoogstens
’s middags bij het begin van de festivaldagen geserveerd.
Op het programma
van Hammerveld 4 (9 en 10 augustus 1969) pronkten opnieuw klinkende
namen. Ditmaal met twee tenorsaxofonisten van formaat: Johnny Griffin
en Don Byas. Ook was aanwezig het S en H Quartet uit Praag. Dit was
de eerste Oost-Europese formatie, die na overwinning van een berg moeilijkheden
kon deelnemen aan het festival. Voor het eerst was ook de Nederlandse
TV en Radio aanwezig (KRO en VPRO).
Tegelijkertijd concurreerde Hammerveld met het Belgische Jazz Bilzen.
Beide festivals profiteerden echter ook van de omvangrijke, 120 kilo
zware, impresario dr. Juul Anthonissen uit Heist-op-den-Berg in zijn
eeuwige slobberpak. Deze Juul had een hoge functie op het Belgische
ministerie van cultuur in Brussel, waar hij o.a. subsidies voor jazzevenementen
regelde. Daar liet hij de in zijn ogen “Belgische stad”
Roermond ook in meedelen.
1969 was een “warm” festival, vooral in de bloedhete middaguren
en overtrof ook met zijn méér dan 8000 bezoekers alle
voorgaande edities. Zaterdagmiddag maakte zelfs een Duitse theatergroep,
die in Düsseldorf de Duitse productie van de musical HAIR uitvoerde,
zijn opwachting tijdens een zgn “Autogrammstunde” op het
festivalterrein.
Johnny
Griffin de sensatie van 1969.
Foto: Jos Korfmacher, Roermond |
|
Huub Klompenhouwer2
schreef echter over 2 dieptepunten van het festival: het S en H Quartet
en Don Byas (die stomdronken was tijdens zijn optreden), maar ook over
de geweldige set van Griffin. Eindelijk iemand op het toneel, die zich
volkomen waar wist te maken, mede door een ontzettend geconcentreerd
spelende Han Bennink. Volgend jaar Hammerveld 5, een jubileum. Een reden
om nu eens een echt internationaal jazzfestival te organiseren. Het
moet kunnen!
Op 8 en 9 augustus
1970 was daar dan het eerste lustrum!!
Een greep uit het muzikale aanbod: Cleo Laine, Johnny Dankworth, Robert
Jeanne, Art Taylor, Benny Bailey, en Slide Hampton. En uit Nederland:
o.a. Rein de Graaff, Dick Vennik, Pierre Courbois, Chris Hinze, en Hans
Dulfer. Voor meer dan een halve ton stond er op het podium. Gelukkig
was daarbij nog geen popmuziek zoals bij Jazz Bilzen. De sfeer werd
echter wel verpest door de vele lichtbakken en camera’s, die de
KRO-TV nodig dacht te hebben. Achteraf bleek dat er toch iets aan het
lustrumgevoel had gemankeerd. Was het de muziek of het publiek (ruim
5000) geweest of beiden? De organisatie was wel volwassenner geworden,
de kwaliteit was in opgaande lijn, maar het programma was niet verbijsterend
interessant zoals vele recensenten aangaven. In de eerste plaats kwam
blijkbaar de sfeer, die gezellig en gemoedelijk was; een paar muzikale
hoogtepunten waren meegenomen.
De “Hans
Dulfer Ritmo Naturel”
op het Hammerveld 9 augustus 1970.
Foto: Hans Dulfer
|
|
Voor Hammerveld
6 (6, 7 en 8 augustus 1971) werden andermaal twee Amerikaanse tenorgiganten
naar Roermond gehaald: Stan Getz en Harold Land, plus nog een aantal
zwaargewichten als Noah Howard, Bobby Hutcherson, Dusko Gojkovic, Charlie
Mariano, en Jean-Luc Ponty. Voor de presentatie had men voor het eerst
een beroep gedaan op de toenmalige disk-jockey Meta de Vries. Tevens
had de organisatie besloten om weer naar een 3-daags festival te gaan
en werd voor het eerst popmuziek en rock-jazz (of jazz-rock?) binnen
het festival gehaald en zelfs op zeer gunstige tijdstippen geprogrammeerd
(tussen 20.00 en 23.00 uur). Maar het was uiteindelijk het avant-gardistisch
spelend kwartet van saxofonist Frank Wright dat voor het artistieke
hoogtepunt zorgde.
Een heel aparte belevenis was het feit dat de organisatie voor overnachtingsmogelijkheden
(voor bezoekers van ver weg) zorgde en wel door het organiseren van
een zgn “sleep-in” in de fietsenkelder van het tegenover
het festivalterrein gelegen openlucht zwembad en het openstellen van
een aparte kampeerweide. (Maar dan diende daar wél de kuisheid
in acht te worden genomen, zo bleek uit de passage van een brief die
de plaatselijke overheid aan het stichtingsbestuur schreef. Daarbij
dienen de slaapgelegenheden voor jongens en voor meisjes van elkaar
gescheiden te zijn, en er moest op worden toegezien dat niet in strijd
werd gehandeld met de openbare orde en/of zedelijkheid.) Zelfs werd
er voor het eerst een kindercrèche geïntroduceerd.
Hammerveld 6 bracht overigens nogal wat politie op de been. In het weekeinde
dat aan het festival voorafging, had in de “beruchte” Roermondse
Veldstraat een ware veldslag gewoed tussen Molukkers en de politie.
Er werd daarbij zelfs geschoten, met als trieste eindbalans een dode
en drie zwaargewonden. De stadsautoriteiten namen daarom het zekere
voor het onzekere, want met die rare 'jazzvogels' wist je het immers
maar nooit.
Rudy Koopmans4 meldde in de Volkskrant: “Het festival was, zoals
gebruikelijk, intens gezellig. Ook in Roermond zelf was het festival
hier en daar nadrukkelijk aanwezig. In de etalages van de Hamstraat
was er werk van gemaakt, een restauranthouder serveerde verschillende
soorten jazzgerechten en in een aantal cafés kwam er opvallend
veel jazzmuziek uit de speakers. Dat er in Roermond met name zoveel
belangstelling was voor de meer geavanceerde muziek temidden van zoveel
gezelligheid, is een hoopvol teken voor de toekomst. Het festival werd
door geen wanklanken verstoord. De kogelgaten in het Oranjehotel, welwillend
door voorbijgangers aan journalisten getoond, leken welhaast alweer
een anachronisme.”
En ook jazzcriticus Ruud Kuijper5 schreef na het festival in het Algemeen
Dagblad: “En ook tijdens dit enige Nederlandse (en rijkelijk met
patat, bier en knakworst gegarneerde) openluchtfestival kreeg de horde
agenten die in verband met de bloedige rellen van vorige week rond het
stadspark patrouilleerden, niets te doen.”
Naar aanleiding
van Hammerveld 6 schreef de bekende Roermondse journalist Pierre Huyskens
in 1971 in zijn wekelijkse column “Vergeet het verder maar”
in de plaatselijke krant (het “Limburgs Dagblad”): “Het
Hammerveld Jazz Festival is een evenement van on-Limburgse allure, professioneel
opgezet en aan de man gebracht, ook aan de cameraman, en voorzien van
een programma dat God zij dank ver uitgaat boven de regionale beperktheid,
die wij zo vaak als gouden kalf menen te moeten aanbidden. Het kan beslist
geen kwaad dat Limburgers eens horen dat er met een instrument meer
mogelijk is dan wat de directeur van de fanfare vergt. En het kan ook
geen kwaad dat er juist in dit gewest “iets” te doen is
wat met de Maaslandse cultuur wezenlijk niets te maken heeft.”
Het festivalterrein
met publiek en op de achtergrond het kasteeltje Hattem in 1972.
Foto: Jan Vervuurt, Roermond |
|
Hammerveld 7 (4,
5 en 6 augustus 1972) kwam met een heel opvallende programmering en
bijna allemaal nieuwe gezichten. Weinig bekende Nederlandse formaties
of solisten, maar met veel pop en rock-jazz; muziek die behalve van
typische jazzelementen ook van popritmen gebruik maakte en allerlei
onderdelen uit de volksmuziek overnam. Namen als Gato Barbieri, Keith
Tippet, Marion Brown, Paul Bley, Arthur Browns Kingdom Come en de Chris
McGregor's Brotherhood of Breath Band prijkten op de affiches. De KRO-televisie
zou het concert van de Big Band van McGregor zaterdagavond rechtstreeks
op de beeldbuis brengen. Maar toen het tijdstip van de uitzending naderde,
waren de musici in geen velden of wegen te bekennen. Goede raad was
duur. Totdat iemand van de organisatie op het idee kwam om een inspecterende
tocht langs de kroegen in de binnenstad van Roermond te houden. En ja
hoor, het hele orkest zat op de Markt in het toenmalige café
Modern. De muzikanten waren al in een toestand die varieerde van aangeschoten
tot ladderzat. Amper vijf minuten voordat de uitzending om 23.05 uur
moest beginnen, zat het orkest compleet op het podium. En ondanks het
royale alcoholgebruik speelden de mannen van Chris McGregor de sterren
van de Roermondse hemel, al waren de valse noten niet van de lucht.
Hoewel Hammerveld Jazz internationaal een klinkende naam had opgebouwd,
met als gevolg dat het festival in een brochure van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij
PanAm stond vermeld onder “Grote evenementen in Europa”,
moest het Stichtingsbestuur alle zeilen bijzetten om de financiën
rond te krijgen.
Voor Hammerveld 7 was een budget van 65.000 gulden nodig geweest. Maar
de gemeente Roermond kwam met een subsidie van slechts 3.500 gulden
over de brug, terwijl Gedeputeerde Staten van Limburg niet méér
dan 2,5 mille uit de provinciale pot wilden halen.
Geen wonder dat voorzitter Piet Tummers in de plaatselijke krant ( “De
Nieuwe Limburger”) foeterde: “Hammerveld Jazz maakt de naam
van Roermond internationaal bekend. Het is een stuk stadspromotie van
de bovenste plank. Tot in den treuren hebben wij dat tegen de gemeentebestuurders
gezegd, maar dan zeiden zij weer: “Wij zijn een arme gemeente”,
of zij verzandden in ambtelijke taal. En dan lezen wij in een brief
van de gemeente: “Wij attenderen u erop, dat bij het doen van
uitgaven voor het festival een zeer scherpe kostenbewaking in acht dient
genomen te worden”. Dat je na zeven jaar nog een dergelijke hint
moet krijgen. Als wij vergaderen, betaalt iedereen zijn eigen pilsje.
Wanneer wij bij een bestuurslid thuis vergaderen, draait dat bestuurslid
op voor de kosten. Als Roermond zélf net zo aan kostenbewaking
deed als wij, dan zaten ze nu op rozen.”
Na zeven festivals
dreigde er ineens danig de klad in Hammerveld Jazz te komen. In het
voorjaar van 1973 stapte nagenoeg het complete bestuur van de Stichting
op. Dat had niet alleen te maken met privé-redenen en de onvrede
over de matige subsidiëring door de Gemeente, maar vooral met de
strubbelingen tussen de voor en tegenstanders van pop tussen de jazzacts.
Onder de afhakers bevonden zich de twee grondleggers van het festival:
Piet Tummers en Lambert Meisters. Tummers - altijd al een verklaard
tegenstander van pop op Hammerveld Jazz - stapte niet uit onvrede op,
maar omdat hij als buitenlands correspondent naar Rome vertrok. Hans
Cremers nam zijn voorzittershamer over en Hammerveld 8 (1 en 2 september
1973) kon gewoon doorgaan onder een geheel vernieuwd Stichtingsbestuur.
Het festival werd wel weer met 1 dag ingekort en er werd geen popachtige
muziek en free-jazz ten gehore gebracht. Tevens werd voor de artiesten
en de programmering een beroep gedaan op “Keytone productions
BV”. Het werd weer een festival met veel klinkende namen, onder
wie vijf Amerikaanse zwaargewichten: de vibrafonist George Maycock,
de trompettist Art Farmer, de altsaxofonist Lee Konitz en de tenorsaxofonisten
Johnny Griffin en Dexter Gordon, maar ook de alom bekende Nederlandse
Dutch Swing College Band.
De Dutch
Swing College Band op het Hammerveld 2 september 1973.
Foto: Peter Verhagen, Den Haag. |
|
In 1974 kwam het
tot een hooglopend conflict tussen het nieuwe bestuur en de Buma, het
Nederlandse bureau, dat waakt over het uitbetalen van de muziekauteursrechten.
Er stond over 1973 nog een rekening open van 1920 gulden en 96 cent.
Maar het bestuur weigerde dat bedrag te betalen, met als argument dat
er veel free-jazz was gespeeld, waarbij het ging om improvisaties die
niet tot het beschermde repertoire zouden behoren. Maar de Buma hield
voet bij stuk en dreigde via gerechtelijke stappen zelfs een stokje
voor Hammerveld 9 te zullen steken. Daarom sloot het bestuur maar in
allerijl een lening af om het bedrag te kunnen betalen. Enkele weken
later (7 en 8 september 1974) verschenen onder anderen Archie Shepp,
Memphis Slim, George Coleman, Slide Hampton, Benny Waters en Johnny
Dover’s Big Band op het podium. De liefhebbers van 'oude stijl'
jazz kwamen aan hun trekken tijdens de concerten van Chris Barber's
Jazz & Blues Band en The New Orleans Joymakers (een collectie Amerikaanse
veteranen onder aanvoering van de 76-jarige trompettist 'Kid' Thomas
Valentine). De presentatie was in handen van Han Reiziger. Helaas was
dit jaar de regen de grote spelbreker.
Juul Anthonissen6 schreef nochtans “Opvallend was tevens de programmatorische
verscheidenheid waarbij elk stijlidioom aan bod kwam…Toch dient
gestreefd te worden naar een nog grotere exclusiviteit. Laat ons hopen
voor lustrumuitgave tien, volgend jaar.”
Alvorens het 2e
lustrum te vieren moest er nog veel reclame gemaakt worden, vooral in
het gehele land. De Stichting wilde laten zien waar ze in Roermond toe
instaat waren. Door de medewerking van de AVRO werd er een hele campagne
gestart. Er werd veel aandacht besteed aan het festival door Willem
Duys in zijn bekende zondagochtendprogramma “Muziekmozaïek”
maar ook in het jongeren TV programma “Top pop”. In Roermond
zelf werd in het gemeentemuseum aan de Andersonweg een 2-tal tentoonstellingen
ingericht (van 31 juli tot en met 7 september 1975) onder de titel “Sam
Middleton” (een toentertijd in Nederland wonende Amerikaanse kunstenaar,
wiens werk duidelijk geïnspireerd werd door de jazz muziek), en
“10x Hammerveld” (foto’s, dia’s, geluidsbanden
en ander documentatiemateriaal van de afgelopen 10 jaar). Tijdens de
opening van die tentoonstelling werd op woensdagavond 31 juli in het
museum een concert gegeven door Rosa King met haar groep Up Side Down.
Het 2e lustrum
Hammerveld 10 (1, 2 en 3 augustus 1975) bood een programma om van te
watertanden: het Quintet van bassist Charles Mingus, een “tenorbattle”
tussen Johnny “Little Giant” Griffin en Eddie “Lockjaw”
Davis, de pianisten McCoy Tyner en Cecil Taylor, trompettist Clark Terry,
altsaxofonist Benny Carter, blueszanger/pianist Cousin Joe en Jean “Toots”
Tielemans, om alleen maar de grootste publiekstrekkers te noemen. Met
ruim 9.000 bezoekers zette het festival een kroon op het werk van het
Stichtingsbestuur.
Het Hammerveld Jazz Festival had altijd bekend gestaan als een evenement
waar een gezellige en ook gemoedelijke sfeer heerst. Dat bleek in 1975
weer eens, toen het concert van Cecil Taylor moest beginnen. “Will
mister Taylor please come to the stage”, werd enkele malen omgeroepen.
Maar Taylor verscheen niet op het podium. Hij stond tussen het publiek
gezellig te kletsen, terwijl Jean “Toots” Thielemans, zittend
op de trap van de toiletwagen, een paar Belgische grappen ten beste
gaf. Toen Clark Terry zijn acrobatische trompet en bugelklanken liet
horen, bracht iemand uit het publiek hem spontaan een doos met twaalf
blikjes bier. En Cousin Joe riep door de microfoon: “O, wat een
schitterend publiek. Waaraan dankt Cousin Joe dit? Zou je niet huilen?”
De man was zó enthousiast over de sfeer, dat hij van geen ophouden
wist. Toen hij zich ook nog aan een tapdansje wilde wagen, gaf de floormanager
hem na een poosje een streng teken om te verdwijnen.
Een prachtige sfeerbeschrijving gaf Bert Vuijsje7. (Hetzelfde artikel
werd later gebundeld onder de titel “Coda Roermond 1975”
in een van zijn boeken8).
Concert
van het Charles Mingus Quintet op vrijdagavond 1 augustus 1975.
Met Charles Mingus (b), Dannie Richmond (dr), Dun Pullen (p), en
George Adams (ts)
(niet op foto Jack Wabrath (tp))
Foto: Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. |
|
Daags na het festival
schreef het Limburgs Dagblad onder de kop “Het festival der records”
onder meer: “Op dekens, autobanken, viskrukken, vuilcontainers
en dozen werd steeds aandachtig geluisterd. Slechts een enkeling gaf
kronkelend blijk van de emoties die over hem gekomen waren. Klaptafeltjes
met daarop een voorraad die een slijterij niet zou misstaan, waren een
stil protest tegen de prijzen die de horeca vroeg: ƒ 1,25 voor
een pilsje of een flesje prik. Op de camping bij het festivalterrein
werden aan de lopende band koude schotels bereid die verdacht veel aardappelen
bevatten. Waarschijnlijk om de entreeprijzen - ƒ 15,00 voor een
dagkaart en ƒ 30,00 voor een passepartout - eruit te kunnen halen.
(...) Het rimpelloos verloop van het festival was niet in de laatste
plaats te danken aan de anonieme ploeg werkpaarden die twaalf uur per
dag in de weer waren geweest. Waterscouts verzamelden elke avond de
gigantische berg 'mest' als dank voor het aangenaam verpozen en herschiepen
het terrein weer in een mals groen weitje. Problemen als waar ineens
een contrabas vandaan te halen, omdat een muzikant dit toch niet geringe
instrument thuis had laten staan, werden in een handomdraai door de
organisatie opgelost.”
Alle landelijke recensies waren lovend. Han Reiziger9 schreef in het
programmablad “Vrije geluiden” o.a. “De jazz gaat
het weer maken, dat zou de conclusie kunnen zijn, wanneer je het Hammerveld
Jazzfestival, …, hebt meegemaakt.” En tot slot “De
AVRO tv filmde de eerste 2 dagen; zodat dit onvergetelijke festival
nog even voor de geschiedenis bewaard is gebleven.”. (Dit laatste
is helaas nooit gebeurd!!!). Han Schulte10 besteedde zelfs bijna 2 pagina’s
aan het festival in “Jazz/press”. Hammerveld Jazz Roermond
stond nu eindelijk op de kaart en nu maar proberen dit vol te houden.
Peter Verhagen,
mei 2003.
Line up “Hammerveld Jazz Roermond” festivals
1969 (9 en 10 aug)
presentatie Marleen van der Beek
Zaterdag 9 augustus :
- The Limehouse Seven o.l.v. Remco van der Gugten (kl, ts)
- Joop Cavé Kwartet met Joop Cavé (as, viool), Ralph de
Jong (dr), Bert Koppelaar (tb) en Arjen Gorter (b)
- Wilton Gaynair Quartet met Wilton Gaynair (Jamaica) (ts), George Maycock
(Panama) (p), Big Flechit (Panama) (dr) en Alfred Haurand (GE) (b)
- The Cotton City Jazz Band uit België o.l.v. Rudi Balliu (kl)
- Jacques Pelzer Quartet uit België met Jacques Pelzer (s, fl),
Micheline Pelzer (voc, dr), Alfred Haurand (GE) (b), en Jan Huydts (NL)
(p)
- Kwartet Harry Verbeke met Harry Verbeke (ts), Han Bennink (dr), Rob
Franken (orgel) en Maarten van Regteren Altena (b)
- S+H Quartet uit Praag Tsjechië met Karel Velebny (s, vib), Ludek
Svabensky (p), Karel Vejvoda (b) en Josef Vejvoda (dr)
- Don Byas (USA) (ts) met Cees Slinger (p), Ruud Jacobs (b) en Leo de
Ruiter (dr)
Zondag 10 augustus:
- The New Orleans Seven o.l.v. Hans Roty (tp)
- Kwintet Ton Wijkamp met Ton Wijkamp (p), Willem Reinen (tp, fh), Hans
Noteboom (tb), Jaap Glerum (b) en Eric Ineke (dr)
- Carl Schulze’s Latin Sextet met Carl Schulze (vib), Ronald Langestraat
(p), Steve Boston (conga), Rob Langereis (b), John Gronberg (bongo),
en Alberto de Hond (dr, timbales)
- Reunion Jazz Band o.l.v. Joop Schrier (p) en met Jan Morks (kl), Dim
Kesber (kl, s), Wybe van Haersman (tp), Wim Kolstee (tb), Martin Beenen
(dr), Eddy Hamm (b, tu), Pim Hogervorts (bj, g)
- Hildy Woody (USA) (voc) met het Kwintet Ton Wijkamp
- Wim Overgaauw Group met Wim Overgaauw (g), Rob Franken (orgel), Ruud
Jacobs (b) en Peter Ypma (dr)
- Johnny Griffin (USA) (ts) met Cees Slinger (p), Ruud Jacobs (b) en
Han Bennink (dr)
- Nederlands Jazz Orkest o.l.v. Rogier van Otterloo
1970 (8
en 9 aug)
Zaterdag 8 augustus:
- Storyville Jazz Band
- Rein de Graaff / Dick Vennik Kwartet met Rein de Graaff (p), Dick
Vennik (ts), Pierre Courbois (dr) en Henk Haverhoek (b)
- Chris Hinze Combination met Chris Hinze (fl), Henk Alkema (p), Roger
Cooke (b) en Ivan Krill (dr)
- Pete Grimston (USA) (voc) met Adriano Pirelli (p), Ruud Pronk (dr)
en Mary Hehuat (b)
- Kwartet Jiggs Whigham met Jiggs Whigham (USA) (tb), Art Taylor (USA)
(dr), Jimmy Woody Jr (USA) (b) en Rob Franken (p)
- Benny Bailey (USA) (tp) met Rein de Graaff (p), John Engels (dr),
en Henk Haverhoek (b)
- Sextet Nathan Davis met Nathan Davis (USA) (ts), Jiggs Whigham (USA)
(tb) , Benny Bailey (USA) (tp), Jimmy Woody Jr (USA) (b), Art Taylor
(USA) (dr) en Rob Franken (p)
Zondag 9 augustus:
- Kwartet Rien van Stiphout
- Dizzy Reece (USA) (tp) met uit België Robert Jeanne (ts), Leo
Flechet (p), Jean Lerusse (b) en Vivi Maerdens (dr)
- Association PC o.l.v. Pierre Coubois (dr), met Peter Krijnen (bg),
Toto Blanke (g), Peter Kovald (b) en Jasper van ’t Hoff (p)
- Hans Dulfer Ritmo Naturel met Hans Dulfer (ts), Wim Overgaauw (g),
Steve Boston (conga), Jan Jacobs (b), Alberto de Hond (dr) Kees Hazevoet
(p, kl, tp) en Groentjie (timbales)
- Slide Hampton (USA) (tb) met Marc Moulin (p), Cees See (dr) en Rob
Langereis (b)
- Cleo Laine (voc) met uit Engeland met Johnny Dankworth (s), John Taylor
(p), Ken Baldock (b) en Chris Karan (dr)
1971 (6,
7 en 8 aug)
presentatie Meta de Vries
Vrijdagavond 6 augustus
- Hub Timmermans kwartet uit de omgeving
- Rien van Stiphout Kwartet
- Dizzy Man’s Band uit de Zaanstreek (rockgroep)
- Noah Howard Quartet uit USA met Noah Howard (as), Oché Ray
Stephens (Nigeriaan) (tp), Earl Freeman (b) en Louis Moholo (dr)
- Charlie Mariano (USA) (as) met de Chris Hinze Combination
- Stan Getz (USA) (ts) met een Belgisch trio bestaande uit Eddy Louiss
(orgel), Bernard Lubat (dr), en René Thomas (g)
Zaterdag 7 augustus
- Barrel House Jazzband o.l.v. Martin Koekelkoren
- Trio Hein van der Gaag
- Frenk’s, Crazy, Crooks + Cranks (blues/folkgroep)
- Wolfgang Dauners Et Cetera uit Duitsland (rock-jazz)
- Frank Wright Quartet uit USA met Frank Wright (ts), Jerome Hunter
(b), Bobby Few (p), en Muhammed Ali (dr)
- Bobby Hutcherson / Harold Land Quartet uit USA met Bobby Hutcherson
(vib), Harold Land (ts), Bill Henderson (p), Rufus Reid (bg) en Leon
Shancier (dr)
- Nucleus (Engelse popgroep)
Zondag 8 augustus
- Frankenstein (popgroep)
- Karin Krogg (NO) (voc) met het Kwartet Henk Alkema (p)
- Mal Waldron Trio met Mal Waldron (Joegoslaaf) (p), Henk Haverhoek
(b) en Pierre Courbois (dr)
- Dusko Gojkovic Quintet met Dusko Gojkovic (USA) (tp), Tete Montolin
(USA) (p), Joe Nay (GE) (dr), Ferdinand Povel (ts) en Rob Langereis
(b)
- Van der Graaf Generator (Engelse popgroep)
- Argent (Engelse popgroep)
- Jean-Luc Ponty Experience uit Frankrijk
1972 (4,
5 en 6 aug)
presentatie Meta de Vries (en Lex Lammen)
Vrijdagavond 4 augustus
- Blue Sound Jazz uit Breda
- Jody Purpora and the Minisink Townhouse (folkgroep)
- Keith Tippet (GB) (p) trio met o.a. Frank Perry (dr)
- Arthur Browns Kingdom Come (popgroep)
Zaterdag 5 augustus
- Barrel House Jazzband o.l.v. Martin Koekelkoren
- Pat Cool (popgroep)
- The Paul Bley Synthesizer Show met Paul Bley (CA) (p), Arjen Gorter
(b), en Steve McCall (USA) (dr)
- Gato Barbieri’s Third World met Gato Barbieri (Argentein) (ts),
Lonnie Smith (p), Mick Harris (b), en Han Bennink (dr)
- Chris McGregor’s (Zuid Afrikaan) (p) Brotherhood of Breath Band
uit Engeland
Zondag 6 augustus
- Corporation (popgroep)
- Trapeze (popgroep)
- Marion Brown (USA) (s) met Steve McCall (USA) (dr)
- Climax Chicago (popgroep)
- The Jean-Luc Ponty (FR) (viool) Expirience met Tony Williams (USA)
(dr)
1973 (1
en 2 sept)
presentatie Meta de Vries
Zaterdag 1 september
- Barrel House JazzBand o.l.v. Martin Koekelkoren
- Rob Agerbeek Quintet met Rob Agerbeek (p), Willem Reinen (tp, bugel),
Dick Vennik (ts, fl), Rob Langereis (b) en Eric Ineke (dr)
- The Michel Urbaniak Constellation uit Polen met Michael Urbaniak (s,
viool), Ursula Dudziak (voice, perc), Adam Makowicz (p), Wojtick Karolak
(orgel) en Czeslaw Bartkowski (dr)
- Piet Noordijk-Frans Elsen Septet met Piet Noordijk (as), Frans Elsen
(p), Ferdinand Povel (ts, fl), Eddy Engels (tp), Rob Langereis (b),
Wim van der Beek (perc) en Eric Ineke (dr)
- Dexter Gordon Quintet met Dexter Gordon (USA) (ts), Art Farmer (USA)
(t, bugel), Kenny Drew (USA) (p), Art Taylor (USA) (dr) en Henk Haverhoek
(b)
Zondag 2 september
- Mr. Felix Brass Band uit Duitsland
- Trio Lee Konitz met Lee Konitz (USA) (as), Arild Andersen (NO) (b)
en Edward Vesala (Fi) (dr)
- Johnny Griffin Quartet met Johnny Griffin (USA) (ts), Kenny Drew (USA)
(p), Art Taylor (USA) (dr) ), en Henk Haverhoek (b)
- Trio George Maycock met George Maycock (Panama) (p, vib), Big Fletchit
(Panama) (dr) en Alfred Haurand (GE) (b)
- Henny Vonk (voc) met de Chris Hinze Combination met Chris Hinze (fl),
Rob van de Broeck (p), John Lee (b), en Gerry Brown (dr)
- Dutch Swing College Band o.l.v. Peter Schilperoort (s) met Dick Kaart
(tb), Bert de Kort (kl), Huub Janssen (dr), Bob Kaper (tb), Arie Ligthart
(g) en Henk Bosch van Drakestein (b)
1974 (7
en 8 sept)
presentatie Han Reiziger
Zaterdag 7 september
- Ninth House Quintet uit de omgeving met Hub Timmermans (orgel, p),
Gé Titulair (voc, fl), Steef Omen (b), Peter Tiggelers (dr) en
Martin Alster (fl)
- Rudy Brink (ts) Quintet met Rudy Brink (ts), Joop Scholten (g), Henk
Haverhoek (b), Louis de Lucenet (dr), en Irv Rochlin (USA) (p),
- Hall Singer Quartet met Hall Singer (s), Tony Bauwens (BE) (p), Nic
Kletskowski (BE) (b) en Freddy Rottier (BE) (dr)
- Memphis Slim (USA) (voc, p) met Henri Tischitz (b) en Michel Denis
(dr)
- Archie Shepp Quartet met Archie Shepp (USA) (ts), Jenny Clarke (b),
Aldo Romano (IT) (dr) en Jasper van ‘t Hoff (p)
- Didian (voc) met Tony Bauwens Quintet uit België met Tony Bauwens
(orgel), Ferdy Senders (g), Nic Kletskowski (b) en Freddy Rottier (dr)
Zondag 8 september
- Ninth House Quintet uit de omgeving
- Gijs Hendriks Sextet met Gijs Hendriks (s), Bert van Erk (g, bg),
Leo Goudriaan (tp, b), Willem Kuhne (p), Lex Cohen (dr) en David Armin
(bongo, perc)
- Chris Barber’s Jazz & Blues Band uit Engeland
- Benny Waters (USA) (s) Quartet
- George Coleman / Slide Hampton Quintet met George Coleman (USA) (ts),
Slide Hampton (USA) (tb), Bruno Castelluci (USA) (dr), Johnny Hot (p)
en Rogier Vanhaverbeke (BE) (b)
- The New Orleans Joymakers uit USA met o.a. ‘Kid’ Thomas
Valentine (tp) en Preston Jackson (tb)
- Johnny Dover’s Big Band uit België
1975 (1,
2 en 3 aug)
Vrijdagavond 1 augustus:
- Mike Carr Trio uit USA met Mike Carr (orgel), Dick Morrissi (ts) en
Bobby Gien (dr)
- Cousin Joe (USA) (p, bluesvoc)
- Charles Mingus Quintet uit USA met Charles Mingus (b), Dannie Richmond
(dr), Dun Pullen (p), George Adams (ts) en Jack Wabrath (tp)
Zaterdag 2 augustus:
- Ochtendchloor Dixieland Band uit Breda
- Johnny Griffin (USA) (ts) en Eddie “Lockjaw” Davis (USA)
(ts) met Bruno Castaluzzi (USA) (dr), Horace Parlan (USA) (p) en Henk
Haverhoek (b)
- Babs Gonzales (USA) (voc) met het Clark Terry Quartet met Clark Terry
(USA) (tp, flh), Freddy Rottier (BE) (dr), Roger Vanhaverbeke (BE) (b)
en Rein de Graaff (p)
- Cecil Taylor Trio uit USA met Ceril Taylor (p), Jimmy Lyons (as),
en Andrew Cyrille (dr)
- Benny Carter Quartet met Benny Carter (USA) (as), Bruno Castalucci
(USA) (dr), Horace Parlan (USA) (p) en Henk Haverhoek (b)
- Battle of the Sax met Benny Carter (USA), Johnny Griffin (USA), Eddie
“Lockjaw” Davis (USA), Dick Morrissi (USA), Gijs Hendriks
(s) en Mike Carr (orgel), Horace Parlan (p), Nico Bunnink (melodica),
Rein de Graaff (p), Henk Haverhoek (b), en Babs Conzalves (voc)
Zondag 3 augustus :
- Dutch Swing College Band met Johny Meijer (accordeon)
- New Sadi Quartet uit België
- Shirley Scott Trio met Shirley Scott (USA) (orgel) en o.a. Harold
Vick (USA) (ts)
- Jean ‘Toots’ Thielemans (BE) (g, mondharmonica) met Rob
Franken (p) en Rob Langereis (b)
- McCoyne Tyner Quartet uit USA met McCoyne Tyner (p) en o.a. Azar Lawrence
(ts)
Voetnoot:
1 - Piet Tummers:
“Hammerveld Jazz Festival, fenomeen van wereldklasse in Roermond”,
in “Spiegel van Roermond 2000”, uitgave RURA, ISBN 90-74602-08-8
- Wim Schulpen: “Culturele waarde Hammerveld Jazz in Roermond
onderschat”, in “ Spiegel van Roermond 2001” uitgave
RURA, ISBN 90-74602-09-6
2 - Huub Klompenhouwer: “Roermond”, in “Jazzwereld”,
nr. 26, okt/nov. 1969
4 - Rudy Koopmans: “Frank Wright-groep absoluut hoogtepunt”,
De Volkskrant dd. 9-8-1971
5 - Ruud Kuyper: “Het Hammerveld festival werd groot succes.”,
Algemeen Dagblad dd. 10-8-1971
6 - Juul Anthonissen: “Shepp, Slide en George Coleman heersers
te Roermond”, in “True Note”, nr. 13, sept. 1974
7 - Bert Vuijsje: “Roermond in a jug”, in “OOR”,
jrg. 5 nr. 16, aug. 1975
8 - Bert Vuijsje: pag. 222-224 in “De nieuwe jazz”, Bosch
& Keuning, Baarn, ISBN 90-246-4272-8
9 - Han Reiziger: “Hammerveld Jazz 1975” in “Vrije
geluiden”, 24 aug. 1975
10 - Han Schulte: “Hot-cooking Jazz op Hammerveld festival”,
in “”Jazz/press”, nr. 1, sept. 1975