“Hammerveld 
          Jazz Roermond” festivals 
          Deel 1: de eerste 3 jaren
          door Peter Verhagen
        Begin 20e eeuw 
          sloeg de in Amerika ontstane jazzmuziek ook in Europa aan, beïnvloed 
          door de radio en de eerste grammofoonplaten uit de Verenigde Staten. 
          Jongeren zogen de nieuwe muziekvorm gretig in zich op, niet zelden tot 
          ergernis van conservatief ingestelde muziekliefhebbers. De beïnvloeding 
          werd versterkt door vooral de diverse dansorkesten, die vanuit de Verenigde 
          Staten naar Nederland kwamen. 
          De tweede wereldoorlog bracht in het door Duitsland bezette Europa een 
          doorbraak teweeg. Ondanks strikte verboden en tegenwerkingen van de 
          nazi's ontstonden er tal van kleine combo's in steeds wisselende samenstellingen. 
          Zij bootsten de muziek na die in het geheim beluisterd werd van de Amerikaanse 
          radiozenders. Na de bevrijding waaiden de blues, swing, bebop en andere 
          jazzvormen massaal de Atlantische Oceaan over. Vanuit München veroverde 
          de Amerikaanse leger-big band van Glenn Miller heel Europa.
        Tot de vele steden 
          in Europa, waar zich na 1945 alle mogelijke en onmogelijke bands en 
          combo's vormden, behoorden in Limburg Maastricht, Sittard, Venlo en 
          Roermond. In zekere zin was het ook verzetsmuziek, waarmee jongeren 
          zich afzetten tegen de in hun ogen vermolmde muziek van ouderen. (Roermond 
          kende pianisten als Theo Reynaerdts, Sjors Dehue en Louis Dupont. Er 
          ontstonden combo's zoals The Blue Rhythm Kings van de Roermondse gemeenteambtenaar 
          en oud-verzetsman Gerard van Appeven). 
        In 1961werd in 
          het Roermondse café “Heinsberg”, annex “De 
          Paerssjtal”, de Roermondse Jazz Sociëteit geboren. Ze kwam 
          voort uit ettelijke los-vaste groepjes van wisselende samenstelling. 
          Leden van de Roermondse Jazz Sociëteit, meest scholieren van de 
          middelbare scholen die de bevoogding van de priesters van het oude Bisschoppelijk 
          College ontvluchtten, musiceerden zelf of speelden wat daarvoor doorging. 
          In de weekends kregen ze gezelschap van Roermondse jongens die toentertijd 
          in Nijmegen en Tilburg studeerden.
          Soms werden combo's van elders uitgenodigd om een avond te komen spelen. 
          Zo kwam de jonge pianist Louis van Dijk in juni 1965 met een trio in 
          een aftands Lelijk Eendje vanuit Amsterdam naar “De Paerssjtal” 
          voor een gage van 250 gulden (1965!) - een bedrag waarvoor de thans 
          o.a. met Pieter van Vollenhoven optredende pianist zijn jasje niet eens 
          meer los knoopt. 
          De Roermondse Jazz Sociëteit telde ongeveer 150 betalende leden. 
          Met een schamele gemeentelijke subsidie (in 1964: 500 gulden!) organiseerde 
          ze menige jazzavond. Ze slaagde er zelfs in een gemeentelijke dansvergunning 
          los te peuteren, waarna naar hartelust kon worden geswingd. 
        Inmiddels werden 
          in Europa naar Amerikaans voorbeeld her en der grootschalige jazzfestivals 
          georganiseerd. Antibes-Juan les Pins dankt er niet in de laatste plaats 
          zijn enorme populariteit aan met een daarbij behorende groot aantal 
          toeristen. Uitblinker was toch het door Joe Napoli professioneel opgezette 
          festival van het Belgische Comblain-la-Tour. Joe Napoli betuigde hiermee 
          zijn dank aan het Ardennenstadje, dat de oorlogsgewonden tijdens het 
          Ardennenoffensief had helpen onderduiken en ontkomen aan Duitse krijgsgevangenschap.
          Ondersteund door een luidruchtige reclamecampagne kwamen diverse jazzgrootheden 
          uit Amerika naar Comblain-la-Tour. Half Europa, voorzover het jazzliefhebbers 
          betrof, kwam er op af. Wie er niet geweest was, telde niet mee. Het 
          lag voor de hand dat ook Roermondse jazzliefhebbers er op af gingen. 
          
        'Ik zie het nog 
          zó voor mij. Die natte, van de regen doorweekte boomgaard en 
          het orkest van Benny Goodman. De muzikanten in rode jasjes en ze swingden 
          de pan uit. En het kwartet van Dave Brubeck, met Paul Desmond op altsaxofoon. 
          Ik hoor ze nog 'Take Five' spelen. Fantastisch was het.' 
        Oud-journalist 
          en Roermondenaar Piet Tummers ziet en hoort het meer dan 35 jaar na 
          datum nog haarscherp in zijn herinnering: het jazzfestival van Comblain-la-Tour 
          in 1965. Met zijn zwager, de zakenman Lambert Meisters, bezocht hij 
          het evenement in het Belgische Ardennenplaatsje. Weer terug in Roermond 
          was het een dag later al beklonken. De bisschopsstad moest en zou óók 
          zo'n festival krijgen, had het tweetal in een vlaag van tomeloos enthousiasme 
          besloten. Wat na pogingen in o.a. Groningen, Loosdrecht en Arnhem niet 
          lukte, werd in Roermond in een paar weken werkelijkheid. Korte tijd 
          later was de oprichting van de Stichting "Hammerveld Jazz Roermond" 
          met een startkapitaal van 100 gulden, betaald uit eigen portemonnee, 
          een feit. Tummers werd de eerste voorzitter, Meisters de penningmeester. 
          “De Stichting beoogt niet het maken van winst en stelt zich te 
          doel de bevordering van de Jazz-muziek onder alle lagen der jongere 
          bevolking” vermelde de Stichtingsakte. De naam van de Stichting 
          verwees naar de locatie waar dit eerste Nederlands openluchtjazzfestival 
          van start zou gaan: het sportveldencomplex "Hammerveld", gelegen 
          tussen de Roer en de Hambeek en genoemd naar de nabij gelegen hoeve 
          "Het Ham". Voor hen stond het namelijk vast dat het maagdelijke 
          Hammerveld de ideale plek was voor zo’n jazzfestival.. 
        
           
            Concert 
              van het Misha Mengelberg – Carl Schulze Kwartet in het Gemeentemuseum 
              van Roermond zaterdagaovond 23 april 1966. 
              Met Misha Mengelberg (p), Carl Schulze (vib), Arend Nijenhuis (b) 
              en Martin van Duynhoven (dr) Fotograaf onbekend. | 
              | 
          
        
         Eer het eerste 
          festival in het Hammerveld werd gehouden, moesten nogal wat wantrouwende 
          lokale politici en andere grootheden over de streep getrokken worden. 
          Besloten werd dan ook om in het voorjaar van 1966 in de grote zaal van 
          het Roermonds Gemeentemuseum een tweetal jazz-concerten te houden. Het 
          eerste concert was op zaterdagavond 19 maart. Walter Strerath uit Mönchen 
          Gladbach (die voor zijn optreden in Roermond een concert van de NWDR 
          in Keulen liet varen!) en Jack van Poll uit Roosendaal werden aan twee 
          vleugels in een jamsession tegenover elkaar geplaatst. In de uitverkochte 
          zaal zweepten zij elkaar, samen met drummer Ruud Pronk en bassist Michael 
          Dieck, op tot grote hoogten. Het concert werd een grandioos succes. 
          Burgemeester René Höppener van Roermond, tot dan toe welwillend, 
          was enthousiast. De gemeenteraad was bekeerd. Het tweede concert was 
          van het Misha Mengelberg – Carl Schulze kwartet op 23 april. Er 
          werd zodoende een gunstig klimaat geschapen voor het festival en de 
          toezegging van een bescheiden garantiesubsidie van de gemeente was daar.
        25 en 26 juni 1966 
          werd het eerste “Hammerveld Jazz Roermond” festival gehouden. 
          De gemeente Roermond en een brouwerij hadden financiële steun toegezegd. 
          Door de militairen van de kazerne in Roermond werd de verlichting en 
          geluidsapparatuur verzorgd. Er was een consumptietent (van de brouwerij, 
          met ook een beat-band erin) waar drank en frites gekocht kon worden. 
          Vooral werd er door de omliggende grensplaatsen veel aandacht aan het 
          festival besteed. Nog voor de organisatoren zelf aanplakbiljetten hadden 
          laten drukken waren door Duitse jazzliefhebbers al biljetten gemaakt 
          en verspreid. Het was ook heel vreemd, maar zelfs in de “Arnhemse 
          Courant” werd in een aankondiging aandacht besteed aan het festival 
          (zeker door een in Roermond bekende journalist!).
          De enige wens die de organisatoren nog had, was veel zon en erg veel 
          festivalgangers.
          Dit eerste festival had echter een matig succes en viel enigszins letterlijk 
          en figuurlijk in het water. De weergoden hielden kennelijk niet van 
          jazz, want de regen stortte vooral de eerste dag met bakken op het festivalterrein 
          neer. De eerste dag ging zodoende uit als een nachtkaars maar de tweede 
          dag was beter. 
        
           
            Het “Hammerveld”. 
               
              Foto: Pieter Boersma, Amsterdam | 
              | 
          
        
         De zondag begon 
          met een imponerende “jazz”mis in de Roermondse kathedraal, 
          zoals dat in het katholieke zuiden destijds gewoon was. Oorspronkelijk 
          was deze mis in de open lucht op het festivalterrein gepland, maar die 
          regen .……!
          De mis werd opgeluisterd door de South Jazz Band uit Tilburg.
        Het uiteindelijke 
          programma mocht dan wel niet om over naar huis te schrijven zijn; het 
          programma bestond uit voor de helft uit buitenlandse, vooral Duitse, 
          groepen maar er stond wél al meteen een Amerikaanse naam op het 
          affiche: trompettist Ted Curson. Vele artiesten speelden helaas vrij 
          ongeïnteresseerd en toen de Boy Edgar Big Band het slotconcert 
          verzorgde, zaten er hierdoor nog meer muzikanten op het podium dan bezoekers 
          op zeiltjes of klapstoeltjes vóór het plankier. Helaas 
          want Boy plukte onverwachts de zangeres Arly Day nog uit het publiek 
          om een nummertje mee te doen. Zo’n spontane reactie moet dit soort 
          festivals aangenaam maken. 
        Hammerveld 1 werd 
          met 1.006 betalende bezoekers echter een financiële strop, terwijl 
          er toch volgens de organisatoren ongeveer 3000 mensen aanwezig waren 
          geweest. Ook het aantal Duitse liefhebbers viel tegen, waar toch veel 
          reclame was gemaakt. Maar geen greintje van pessimisme bij de bestuursleden. 
          Een door de regen nauwelijks aangetast enthousiasme. “Het volgend 
          jaar weer …!!”
        De recensies van 
          Pé Hawinkels2 en Hans Lehr3 waren vrij positief, ondanks alle 
          kleine organisatorische problemen en de nog erg amateuristische aanpak 
          en onwetendheid in het jazzgebeuren van de organisatoren. Er was volgens 
          hen ook te weinig propaganda in de rest van Nederland gemaakt zodat 
          vele jazzliefhebbers uit het westen van het land niet aanwezig waren. 
          Maar misschien dat dit festival, volgens hen, in de toekomst een goede 
          tegenhanger van de buitenlandse festivals zou kunnen worden.
        
           
            Concert 
              van het Gunter Hampel Quartet op het festival zondag 26 juni 1966. 
               
              Met Gunter Hampel (vib), Victor Kaihatu (b) en Nedley Elstak (tp) 
              Foto: Pieter Boersma, Amsterdam | 
              | 
          
        
         Het Hammerveld 
          was ook niet de geschiktste plaats. In hun organisatorische onervarenheid 
          hadden de initiatiefnemers geen rekening gehouden met een reeks praktische 
          problemen. Voor elektriciteit en watertoevoer waren lange leidingen 
          nodig. Zelfs met honderden meters prikkeldraad was een goede afsluiting 
          van het Hammerveld-park niet mogelijk. Toiletten ontbraken, maar gelukkig 
          was er wel overvloedig struikgewas.
          Er werd een geniale oplossing gevonden voor de locatie. Het volgende 
          festival zou worden verplaatst naar het half in puin liggende, witte 
          kasteeltje Hattem dat met zijn besloten voorterrein en achterliggend 
          park omringd werd door een gracht. Vanaf de Maastrichterweg voerde een 
          laan met fraaie bomen naar het kasteeltje. Terzijde van deze allee kon 
          een ruim parkeerterrein en later ook een camping worden ingericht. Voortaan 
          zou het evenement zich hier afspelen, maar de goed klinkende naam “Hammerveld 
          Jazz Roermond” bleef behouden. 
          Om het Roermondse publiek warm te houden voor de jazzmuziek werden in 
          de wintermaanden van 1966/1967 door de Stichting in samenwerking met 
          de Roermondse culturele vereniging “Civitas” enkele jazzconcerten 
          verzorgd in de bar van het Harmoniepaviljoen o.a. door het Eddy Edmiston 
          Quartet uit Schotland. 
        Het tweede festival 
          (26 en 27 augustus 1967) werd al meteen uitgebreid met een kunstmarkt 
          en de plaatselijke koetsier reed op zaterdagmiddag met zijn Jan Plezier 
          door de binnenstad, met aan boord de Circus Square Jazz Band die met 
          vrolijke dixielandklanken het winkelend publiek alvast een voorproefje 
          gaf van wat 's avonds zou volgen. 
        Het programma was 
          toen ook nog bescheiden; weer een aantal Duitse groepen maar met de 
          Nederlandse coryfeeën als Rita Reys, Pim Jacobs, Louis van Dijk, 
          Misha Mengelberg en Henny Vonk. Hammerveld Jazz 2 trok zo'n 3500 à 
          4000 bezoekers, maar het was nog steeds geen volksfeest. Je kon er van 
          alles doen of laten. een terrasje pikken, flaneren langs de kunstmarkt, 
          liggend jazz luisteren op het grote grasveld voor het podium, een beetje 
          vrijen, een pilsje pakken in de kasteelbar, of gewoon de eendjes voeren…… 
          De drummer Han Bennink gaf na afloop zijn mening over het festival: 
          "Een mooie romantische omgeving, ideaal voor zo'n gelegenheid. 
          Het is een heerlijk publiek. Je krijgt er op die manier echt zin in. 
          Het wordt volgend jaar toch zeker weer georganiseerd."
          De Duitse t.v.-zender ZDF was er tijdens dit tweede festival bij, nochtans 
          zonder ervoor te betalen. 
        De publieke belangstelling 
          vanuit de rest van Nederland, België en Duitsland kwam pas goed 
          op gang bij de derde editie van het festival (16, 17 en 18 augustus 
          1968). Het festival werd deze keer met een vrijdagavond, waar vooral 
          meer beat en pop-achtige muziek werd gespeeld, verlengd. De organisatie 
          contracteerde het dubbele aantal bands, met als grootste trekpleister 
          de tenorsaxofonist Ben Webster en verder klinkende namen als Jon Eardly, 
          George Maycock, Big Flechit, Jacques Pelzer en René Thomas. De 
          Duitse TV was ook weer van de partij en die kwam nu met geld over de 
          brug.
        
           
            Het festivalterrein 
              bij het kasteeltje Hattem. (1967) 
              Foto: Jos Korfmacher, Roermond | 
              | 
          
        
         Ben Webster bezorgde 
          de organisatie al meteen de nodige kopzorgen. De wereldster had namelijk 
          geen werkvergunning, zo had een overijverige Haagse ambtenares van Justitie 
          ontdekt. En dus kreeg de organisatie te horen dat de man met het onafscheidelijke 
          hoedje zijn toeter niet mocht uitpakken, laat staan er ook nog op blazen. 
          Maar de plaatselijke politiecommissaris liet met een vertragingstruc 
          zien dat hij geen dienstklopper was.
        Zoveel jaar na 
          datum weet oud-voorzitter Tummers nog een aardige anekdote over Ben 
          Webster te vertellen: 'Voordat hij moest optreden, trok de saxofonist 
          zich even terug in de kelderruimte van kasteeltje Hattem voor het gebruikelijke 
          inblazen. Ineens haalde Ben Webster het mondstuk van zijn lippen en 
          zei hij tegen mij: 'I believe it's raining.' Maar het regende helemaal 
          niet. In het gammele gebouw lekte de een of andere leiding, zodat er 
          waterdruppels op de hoed van Webster vielen.'
        Naar aanleiding 
          van dit 3e festival kon men volgens Pé Hawinkels4 bezorgd de 
          vraag stellen of het Roermondse Jazzfestival, enig in Nederland, wel 
          een succes geworden is. Deze vraag lag nu voor de hand, en, kon beantwoord 
          worden met “JA”. 
          Men keek vervolgens alweer vooruit naar het volgende jaar. De basis 
          was namelijk gelegd voor een traditie, waarvan achteraf gezegd kan worden, 
          dat ze misschien wel een van de grootste stedelijke culturele evenementen 
          van de 20ste eeuw is geweest.
        
          Den Haag, 4 november 2002
          
        Line Up 
          “Hammerveld Jazz Roermond” festivals
          1966 (25 en 26 juni)
          
          Zaterdag 25 juni:
          - Max Zimmermann Sextett uit Duitsland
          - Circus Square Jazz Band uit Geleen o.l.v. Joop Dings (bj)
          - Trio Walter Strerath uit Duitsland
          - Ton Wijkamp Kwartet met Ton Wijkamp (p), Willem Reinen (tp, fh), Hans 
          van Rossum (b, g, bj), en Pierre Courbois (dr) 
          - Ulli Paulssen Swingtett uit Duitsland
          - Trio Wim Kuyper uit Roosendaal
          - Ted Curson (USA) (tp) met Trio Jack van Poll (met Jack van Poll (p, 
          s) en o.a. Ruud Pronk (dr))
          - Jack van Poll’s Big Band (NL/BE)
          
          Zondag 26 juni:
          - Mr Felix’ Brass Band uit Duitsland
          - Gunter Hampel Quartet met Gunter Hampel (GE) (vib, kl, fl), Pierre 
          Courbois (dr), Victor Kaihatu (b,g), en Nedley Elstak (USA) (tp) 
          - South Jazz Band uit Tilburg o.l.v. Henk van Belkum (tp)
          - Herman Schoonderwalt Septet met Herman Schoonderwalt (s), Toon van 
          Vliet (ts), Cees Smal (tp,tb), Rudi Brink (ts), John Engels (dr), Frans 
          Elsen (p), en Jacques Schols (b)
          - Diamond Five met o.l.v. Cees Slinger (p)
          - Piet Noordijk Kwartet met Piet Noordijk (s, kl), Cees Slinger (p), 
          John Engels (dr), en Jacques Schols (b)
          - Henny Vonk (voc) met Cees Slinger (p), John Engels (dr), en Wim Essed 
          (b)
          - Boy’s Big Band o.l.v. Boy Edgar (p, tp), en met o.a. Theo Loevendie 
          (s, kl), Piet Noordijk (as), Cees Slinger (p), John Engels (dr), Herman 
          Schoonderwalt (s), en later onaangekondigd Arly Day (voc)
        1967 (26 
          en 27 aug)
          
          Zaterdag 26 augustus :
          - Trio Gerard Leenhouts (p) uit de omgeving
          - Tim’s Kwartet uit de omgeving
          - Circus Square Jazz Band uit Geleen o.l.v. Joop Dings (bj)
          - Trio Walter Strerath uit Duitsland
          - Joop Hendriks Quintet
          - Trio Louis van Dijk met Louis van Dijk (p), Rob Langereis (b) en John 
          Engels (dr)
          - Dave Pike Quartet met Dave Pike (USA) (vib), Han Bennink (dr), Frans 
          Elsen (p) en Rob Langereis (b)
          - The New Sadi Quartet uit België met Al Jones (USA)
          
          Zondag 27 augustus:
          - Bourbon Street Small Combo uit de omgeving
          - Marktown Syncopaters uit Breda
          - The Boogie Woogie Company uit Duitsland
          - Karl Kämmer Quintet uit Duitsland
          - Henny Vonk (voc) met Ton Wijkamp (p), Rob Langereis (b) en Pierre 
          Courbois (dr)
          - Trio Misha Mengelberg met Misha Mengelberg (p), Willem Breuker (s), 
          en Han Bennink (dr)
          - Rita Reijs (voc) met Trio Pim Jacobs (met Pim Jacobs (p), Rob Langereis 
          (b) en John Engels (dr) 
        1968 (16, 
          17 en 18 aug) 
          
          Vrijdagavond 16 augustus:
          - Tim’s Kwartet uit de omgeving
          - CCC Folk and Blues Incorporated (popgroep)
          - Stand in (popgroep)
          
          Zaterdag 17 augustus:
          - Trio Rob van den Broeck (p)
          - The Landwood Selection uit BE/NL
          - Harbour Jazz Band o.l.v. Ferdi Meijer (kl)
          - Carl Schulze (vib) met Pierre Courbois (dr) en Maarten van Regteren 
          Altena (b) 
          - Pol Closset and his Dixieland Gamblers uit België
          - Ann Burton (voc) met Trio Louis van Dijk
          - Kwartet René Thomas met René Thomas (BE) (g), Freddy 
          Deronde (BE) (b), Stu Martin (USA) (dr) en J.R. Montrose (USA) (ts)
          
          Zondag 18 augustus:
          - Midgetown Jazz Band 
          - Seatown Seven
          - Trio Alfred Haurand (GE) (b) uit Duitsland
          - Free Music Quartet met Pierre Courbois (dr), Theo Loevendie (s, kl), 
          Maarten van Regteren Altena (b) en John Engels (dr)
          - Trio Walter Strerath (GE) (p) uit Duitsland
          - Theo Loevendie Trio met Theo Loevendie (s, kl), Maarten van Regteren 
          Altena (b) en John Engels (dr)
          - Pete Grimston (USA) (voc) met Ken McIntyre (USA) (p, s), Eddy Hunton, 
          Freddy Deronde (BE) (b), en onaangekondigd Bent Jaedig (Deen) (ts)
          - Ben Webster (USA) (ts) met Trio Cees Slinger (met Cees Slinger (p), 
          John Engels (dr) en Jacques Schols (b)
          (Trio Cees Slinger later ook onaangekondigd met Tony Scott (USA) (kl))
          - The International Jazz Quintet met Big Fletchit (Panama) (dr), Jon 
          Eardly (USA) (tp), George Maycock (Panama) (p), Jacques Pelzer (BE) 
          (s, fl), en Alfred Haurand (GE) (b)
          
        
           
            Ben 
              Webster 1968 
              Ben Webster signeert het programma van secretaresse Marleen van 
              der Beek 
              Fotograaf onbekend | 
              | 
          
        
        Ben Webster 
          
        In zijn derde bestaansjaar 
          durfde het Hammerveld Jazz Festival de vleugels wat verder uit te slaan. 
          Er werden enkele zeer grote jazzartiesten aangetrokken. De belangrijkste 
          was de Amerikaanse
          saxofonist Ben Webster. 
          Hij behoorde tot de Amerikanen die in eigen land onder druk van de snelle 
          opkomst van de popmuziek minder vaak aan de slag konden komen. Zij zochten 
          hun heil daarom in West-Europa. In Paradiso in Amsterdam, maar ook in 
          het Concertgebouw had Ben Webster enkele malen met succes opgetreden. 
          Ook trad hij op voor de VARA-televisie en radio.
        Toen zijn komst 
          naar Roermond contractueel was vastgelegd, werd hij royaal in de publiciteit 
          gebracht als de topper van het eerstkomende festival. Zijn markante 
          kop sierde de affiches. Toen gebeurde het. Voorzitter Piet Tummers kreeg 
          een telefoontje van een bazige juriste van het Ministerie van Justitie 
          in Den Haag. Zij verbood het optreden van Ben Webster in Roermond, omdat 
          hij geen werkvergunning bezat. Zij kreeg ten antwoord dat het optreden 
          van deze topartiest niet meer teruggedraaid kon worden. Bovendien vroeg 
          men in Roermond zich af waarom uitgerekend in Limburg ingegrepen zou 
          worden. Het werd al gauw duidelijk dat gevreesd werd voor groot tumult 
          als Ben Webster van een Amsterdams podium zou worden gehaald. De Haagse 
          mevrouw was niet te vermurwen. Ingrijpen was echter pas mogelijk wanneer 
          hij publiekelijk enkele maten zou hebben gespeeld. Ben Webster zou en 
          moest van het Roermondse podium worden gehaald. De daaropvolgende dag 
          kreeg de politiecommissaris per telex de strikte opdracht om in te grijpen 
          zodra Ben Webster ging optreden. Ook de politiecommissaris vond het 
          verdrietig. Hij stond zeer welwillend tegenover het jazzfestival en 
          zijn organisatoren. Er werd een bijna Belgische oplossing gevonden. 
          Nadat Ben Webster aan zijn optreden zou zijn begonnen, zou een rechercheur 
          tussen het duizendkoppige publiek op zoek gaan naar de voorzitter. Had 
          hij deze eindelijk gevonden, dan zou hij hem mee tronen naar het kasteeltje 
          Hattem. Daar zou dan een proces-verbaal worden opgemaakt waarna de voorzitter 
          alsnog een einde aan Ben Websters optreden zou moeten maken.
          Tot het opmaken van het proces-verbaal klopte het scenario. Het invullen 
          van zo'n formulier was echter geen eenvoudige zaak. Namen en voornamen 
          moesten worden gespeld en vervolgens nog eens, om fouten te voorkomen. 
          Het nam erg veel tijd in beslag. Intussen speelde Ben Webster, onwetend 
          van wat zich in het kasteeltje afspeelde, verder onder luide bijval 
          van het publiek. Hij kwam zelfs toe aan het spelen van enkele toegiften. 
          Het succes was grandioos! De rechercheur schreef en herschreef nog altijd 
          toen het optreden van Ben Webster allang voorbij was. 
          Hoe het verder afliep met het proces-verbaal? De organisatie kreeg een 
          boete opgelegd van 'n paar honderd gulden. Die werd door de penningmeester 
          creatief geboekt onder de onkosten. Uiteindelijk werd ze betaald uit 
          de garantiesubsidies van de gemeente Roermond
         
        Voetnoot:
        1 - Piet Tummers: 
          “Hammerveld Jazz Festival, fenomeen van wereldklasse in Roermond”, 
          in “Spiegel van Roermond 2000”, uitgave RURA, ISBN 90-74602-08-8
          - Wim Schulpen: “Culturele waarde Hammerveld Jazz in Roermond 
          onderschat”, in “ Spiegel van Roermond 2001” uitgave 
          RURA, ISBN 90-74602-09-6
        2 Pé 
          Hawinkels: “Roermonds Jazz Festival”, in “De Nieuwe-Linie” 
          van 2 juli 1966
        3 Hans Lehr: 
          “Roermonds Festival”, in “Jazzwereld” nr.8, 
          september 1966
        4 Pé 
          Hawinkels: “Festivals: Roermond III”, in “Jazzwereld” 
          nr.20, oktober 1968