“Hammerveld
Jazz Roermond” festivals
Deel 1: de eerste 3 jaren
door Peter Verhagen
Begin 20e eeuw
sloeg de in Amerika ontstane jazzmuziek ook in Europa aan, beïnvloed
door de radio en de eerste grammofoonplaten uit de Verenigde Staten.
Jongeren zogen de nieuwe muziekvorm gretig in zich op, niet zelden tot
ergernis van conservatief ingestelde muziekliefhebbers. De beïnvloeding
werd versterkt door vooral de diverse dansorkesten, die vanuit de Verenigde
Staten naar Nederland kwamen.
De tweede wereldoorlog bracht in het door Duitsland bezette Europa een
doorbraak teweeg. Ondanks strikte verboden en tegenwerkingen van de
nazi's ontstonden er tal van kleine combo's in steeds wisselende samenstellingen.
Zij bootsten de muziek na die in het geheim beluisterd werd van de Amerikaanse
radiozenders. Na de bevrijding waaiden de blues, swing, bebop en andere
jazzvormen massaal de Atlantische Oceaan over. Vanuit München veroverde
de Amerikaanse leger-big band van Glenn Miller heel Europa.
Tot de vele steden
in Europa, waar zich na 1945 alle mogelijke en onmogelijke bands en
combo's vormden, behoorden in Limburg Maastricht, Sittard, Venlo en
Roermond. In zekere zin was het ook verzetsmuziek, waarmee jongeren
zich afzetten tegen de in hun ogen vermolmde muziek van ouderen. (Roermond
kende pianisten als Theo Reynaerdts, Sjors Dehue en Louis Dupont. Er
ontstonden combo's zoals The Blue Rhythm Kings van de Roermondse gemeenteambtenaar
en oud-verzetsman Gerard van Appeven).
In 1961werd in
het Roermondse café “Heinsberg”, annex “De
Paerssjtal”, de Roermondse Jazz Sociëteit geboren. Ze kwam
voort uit ettelijke los-vaste groepjes van wisselende samenstelling.
Leden van de Roermondse Jazz Sociëteit, meest scholieren van de
middelbare scholen die de bevoogding van de priesters van het oude Bisschoppelijk
College ontvluchtten, musiceerden zelf of speelden wat daarvoor doorging.
In de weekends kregen ze gezelschap van Roermondse jongens die toentertijd
in Nijmegen en Tilburg studeerden.
Soms werden combo's van elders uitgenodigd om een avond te komen spelen.
Zo kwam de jonge pianist Louis van Dijk in juni 1965 met een trio in
een aftands Lelijk Eendje vanuit Amsterdam naar “De Paerssjtal”
voor een gage van 250 gulden (1965!) - een bedrag waarvoor de thans
o.a. met Pieter van Vollenhoven optredende pianist zijn jasje niet eens
meer los knoopt.
De Roermondse Jazz Sociëteit telde ongeveer 150 betalende leden.
Met een schamele gemeentelijke subsidie (in 1964: 500 gulden!) organiseerde
ze menige jazzavond. Ze slaagde er zelfs in een gemeentelijke dansvergunning
los te peuteren, waarna naar hartelust kon worden geswingd.
Inmiddels werden
in Europa naar Amerikaans voorbeeld her en der grootschalige jazzfestivals
georganiseerd. Antibes-Juan les Pins dankt er niet in de laatste plaats
zijn enorme populariteit aan met een daarbij behorende groot aantal
toeristen. Uitblinker was toch het door Joe Napoli professioneel opgezette
festival van het Belgische Comblain-la-Tour. Joe Napoli betuigde hiermee
zijn dank aan het Ardennenstadje, dat de oorlogsgewonden tijdens het
Ardennenoffensief had helpen onderduiken en ontkomen aan Duitse krijgsgevangenschap.
Ondersteund door een luidruchtige reclamecampagne kwamen diverse jazzgrootheden
uit Amerika naar Comblain-la-Tour. Half Europa, voorzover het jazzliefhebbers
betrof, kwam er op af. Wie er niet geweest was, telde niet mee. Het
lag voor de hand dat ook Roermondse jazzliefhebbers er op af gingen.
'Ik zie het nog
zó voor mij. Die natte, van de regen doorweekte boomgaard en
het orkest van Benny Goodman. De muzikanten in rode jasjes en ze swingden
de pan uit. En het kwartet van Dave Brubeck, met Paul Desmond op altsaxofoon.
Ik hoor ze nog 'Take Five' spelen. Fantastisch was het.'
Oud-journalist
en Roermondenaar Piet Tummers ziet en hoort het meer dan 35 jaar na
datum nog haarscherp in zijn herinnering: het jazzfestival van Comblain-la-Tour
in 1965. Met zijn zwager, de zakenman Lambert Meisters, bezocht hij
het evenement in het Belgische Ardennenplaatsje. Weer terug in Roermond
was het een dag later al beklonken. De bisschopsstad moest en zou óók
zo'n festival krijgen, had het tweetal in een vlaag van tomeloos enthousiasme
besloten. Wat na pogingen in o.a. Groningen, Loosdrecht en Arnhem niet
lukte, werd in Roermond in een paar weken werkelijkheid. Korte tijd
later was de oprichting van de Stichting "Hammerveld Jazz Roermond"
met een startkapitaal van 100 gulden, betaald uit eigen portemonnee,
een feit. Tummers werd de eerste voorzitter, Meisters de penningmeester.
“De Stichting beoogt niet het maken van winst en stelt zich te
doel de bevordering van de Jazz-muziek onder alle lagen der jongere
bevolking” vermelde de Stichtingsakte. De naam van de Stichting
verwees naar de locatie waar dit eerste Nederlands openluchtjazzfestival
van start zou gaan: het sportveldencomplex "Hammerveld", gelegen
tussen de Roer en de Hambeek en genoemd naar de nabij gelegen hoeve
"Het Ham". Voor hen stond het namelijk vast dat het maagdelijke
Hammerveld de ideale plek was voor zo’n jazzfestival..
Concert
van het Misha Mengelberg – Carl Schulze Kwartet in het Gemeentemuseum
van Roermond zaterdagaovond 23 april 1966.
Met Misha Mengelberg (p), Carl Schulze (vib), Arend Nijenhuis (b)
en Martin van Duynhoven (dr) Fotograaf onbekend. |
|
Eer het eerste
festival in het Hammerveld werd gehouden, moesten nogal wat wantrouwende
lokale politici en andere grootheden over de streep getrokken worden.
Besloten werd dan ook om in het voorjaar van 1966 in de grote zaal van
het Roermonds Gemeentemuseum een tweetal jazz-concerten te houden. Het
eerste concert was op zaterdagavond 19 maart. Walter Strerath uit Mönchen
Gladbach (die voor zijn optreden in Roermond een concert van de NWDR
in Keulen liet varen!) en Jack van Poll uit Roosendaal werden aan twee
vleugels in een jamsession tegenover elkaar geplaatst. In de uitverkochte
zaal zweepten zij elkaar, samen met drummer Ruud Pronk en bassist Michael
Dieck, op tot grote hoogten. Het concert werd een grandioos succes.
Burgemeester René Höppener van Roermond, tot dan toe welwillend,
was enthousiast. De gemeenteraad was bekeerd. Het tweede concert was
van het Misha Mengelberg – Carl Schulze kwartet op 23 april. Er
werd zodoende een gunstig klimaat geschapen voor het festival en de
toezegging van een bescheiden garantiesubsidie van de gemeente was daar.
25 en 26 juni 1966
werd het eerste “Hammerveld Jazz Roermond” festival gehouden.
De gemeente Roermond en een brouwerij hadden financiële steun toegezegd.
Door de militairen van de kazerne in Roermond werd de verlichting en
geluidsapparatuur verzorgd. Er was een consumptietent (van de brouwerij,
met ook een beat-band erin) waar drank en frites gekocht kon worden.
Vooral werd er door de omliggende grensplaatsen veel aandacht aan het
festival besteed. Nog voor de organisatoren zelf aanplakbiljetten hadden
laten drukken waren door Duitse jazzliefhebbers al biljetten gemaakt
en verspreid. Het was ook heel vreemd, maar zelfs in de “Arnhemse
Courant” werd in een aankondiging aandacht besteed aan het festival
(zeker door een in Roermond bekende journalist!).
De enige wens die de organisatoren nog had, was veel zon en erg veel
festivalgangers.
Dit eerste festival had echter een matig succes en viel enigszins letterlijk
en figuurlijk in het water. De weergoden hielden kennelijk niet van
jazz, want de regen stortte vooral de eerste dag met bakken op het festivalterrein
neer. De eerste dag ging zodoende uit als een nachtkaars maar de tweede
dag was beter.
Het “Hammerveld”.
Foto: Pieter Boersma, Amsterdam |
|
De zondag begon
met een imponerende “jazz”mis in de Roermondse kathedraal,
zoals dat in het katholieke zuiden destijds gewoon was. Oorspronkelijk
was deze mis in de open lucht op het festivalterrein gepland, maar die
regen .……!
De mis werd opgeluisterd door de South Jazz Band uit Tilburg.
Het uiteindelijke
programma mocht dan wel niet om over naar huis te schrijven zijn; het
programma bestond uit voor de helft uit buitenlandse, vooral Duitse,
groepen maar er stond wél al meteen een Amerikaanse naam op het
affiche: trompettist Ted Curson. Vele artiesten speelden helaas vrij
ongeïnteresseerd en toen de Boy Edgar Big Band het slotconcert
verzorgde, zaten er hierdoor nog meer muzikanten op het podium dan bezoekers
op zeiltjes of klapstoeltjes vóór het plankier. Helaas
want Boy plukte onverwachts de zangeres Arly Day nog uit het publiek
om een nummertje mee te doen. Zo’n spontane reactie moet dit soort
festivals aangenaam maken.
Hammerveld 1 werd
met 1.006 betalende bezoekers echter een financiële strop, terwijl
er toch volgens de organisatoren ongeveer 3000 mensen aanwezig waren
geweest. Ook het aantal Duitse liefhebbers viel tegen, waar toch veel
reclame was gemaakt. Maar geen greintje van pessimisme bij de bestuursleden.
Een door de regen nauwelijks aangetast enthousiasme. “Het volgend
jaar weer …!!”
De recensies van
Pé Hawinkels2 en Hans Lehr3 waren vrij positief, ondanks alle
kleine organisatorische problemen en de nog erg amateuristische aanpak
en onwetendheid in het jazzgebeuren van de organisatoren. Er was volgens
hen ook te weinig propaganda in de rest van Nederland gemaakt zodat
vele jazzliefhebbers uit het westen van het land niet aanwezig waren.
Maar misschien dat dit festival, volgens hen, in de toekomst een goede
tegenhanger van de buitenlandse festivals zou kunnen worden.
Concert
van het Gunter Hampel Quartet op het festival zondag 26 juni 1966.
Met Gunter Hampel (vib), Victor Kaihatu (b) en Nedley Elstak (tp)
Foto: Pieter Boersma, Amsterdam |
|
Het Hammerveld
was ook niet de geschiktste plaats. In hun organisatorische onervarenheid
hadden de initiatiefnemers geen rekening gehouden met een reeks praktische
problemen. Voor elektriciteit en watertoevoer waren lange leidingen
nodig. Zelfs met honderden meters prikkeldraad was een goede afsluiting
van het Hammerveld-park niet mogelijk. Toiletten ontbraken, maar gelukkig
was er wel overvloedig struikgewas.
Er werd een geniale oplossing gevonden voor de locatie. Het volgende
festival zou worden verplaatst naar het half in puin liggende, witte
kasteeltje Hattem dat met zijn besloten voorterrein en achterliggend
park omringd werd door een gracht. Vanaf de Maastrichterweg voerde een
laan met fraaie bomen naar het kasteeltje. Terzijde van deze allee kon
een ruim parkeerterrein en later ook een camping worden ingericht. Voortaan
zou het evenement zich hier afspelen, maar de goed klinkende naam “Hammerveld
Jazz Roermond” bleef behouden.
Om het Roermondse publiek warm te houden voor de jazzmuziek werden in
de wintermaanden van 1966/1967 door de Stichting in samenwerking met
de Roermondse culturele vereniging “Civitas” enkele jazzconcerten
verzorgd in de bar van het Harmoniepaviljoen o.a. door het Eddy Edmiston
Quartet uit Schotland.
Het tweede festival
(26 en 27 augustus 1967) werd al meteen uitgebreid met een kunstmarkt
en de plaatselijke koetsier reed op zaterdagmiddag met zijn Jan Plezier
door de binnenstad, met aan boord de Circus Square Jazz Band die met
vrolijke dixielandklanken het winkelend publiek alvast een voorproefje
gaf van wat 's avonds zou volgen.
Het programma was
toen ook nog bescheiden; weer een aantal Duitse groepen maar met de
Nederlandse coryfeeën als Rita Reys, Pim Jacobs, Louis van Dijk,
Misha Mengelberg en Henny Vonk. Hammerveld Jazz 2 trok zo'n 3500 à
4000 bezoekers, maar het was nog steeds geen volksfeest. Je kon er van
alles doen of laten. een terrasje pikken, flaneren langs de kunstmarkt,
liggend jazz luisteren op het grote grasveld voor het podium, een beetje
vrijen, een pilsje pakken in de kasteelbar, of gewoon de eendjes voeren……
De drummer Han Bennink gaf na afloop zijn mening over het festival:
"Een mooie romantische omgeving, ideaal voor zo'n gelegenheid.
Het is een heerlijk publiek. Je krijgt er op die manier echt zin in.
Het wordt volgend jaar toch zeker weer georganiseerd."
De Duitse t.v.-zender ZDF was er tijdens dit tweede festival bij, nochtans
zonder ervoor te betalen.
De publieke belangstelling
vanuit de rest van Nederland, België en Duitsland kwam pas goed
op gang bij de derde editie van het festival (16, 17 en 18 augustus
1968). Het festival werd deze keer met een vrijdagavond, waar vooral
meer beat en pop-achtige muziek werd gespeeld, verlengd. De organisatie
contracteerde het dubbele aantal bands, met als grootste trekpleister
de tenorsaxofonist Ben Webster en verder klinkende namen als Jon Eardly,
George Maycock, Big Flechit, Jacques Pelzer en René Thomas. De
Duitse TV was ook weer van de partij en die kwam nu met geld over de
brug.
Het festivalterrein
bij het kasteeltje Hattem. (1967)
Foto: Jos Korfmacher, Roermond |
|
Ben Webster bezorgde
de organisatie al meteen de nodige kopzorgen. De wereldster had namelijk
geen werkvergunning, zo had een overijverige Haagse ambtenares van Justitie
ontdekt. En dus kreeg de organisatie te horen dat de man met het onafscheidelijke
hoedje zijn toeter niet mocht uitpakken, laat staan er ook nog op blazen.
Maar de plaatselijke politiecommissaris liet met een vertragingstruc
zien dat hij geen dienstklopper was.
Zoveel jaar na
datum weet oud-voorzitter Tummers nog een aardige anekdote over Ben
Webster te vertellen: 'Voordat hij moest optreden, trok de saxofonist
zich even terug in de kelderruimte van kasteeltje Hattem voor het gebruikelijke
inblazen. Ineens haalde Ben Webster het mondstuk van zijn lippen en
zei hij tegen mij: 'I believe it's raining.' Maar het regende helemaal
niet. In het gammele gebouw lekte de een of andere leiding, zodat er
waterdruppels op de hoed van Webster vielen.'
Naar aanleiding
van dit 3e festival kon men volgens Pé Hawinkels4 bezorgd de
vraag stellen of het Roermondse Jazzfestival, enig in Nederland, wel
een succes geworden is. Deze vraag lag nu voor de hand, en, kon beantwoord
worden met “JA”.
Men keek vervolgens alweer vooruit naar het volgende jaar. De basis
was namelijk gelegd voor een traditie, waarvan achteraf gezegd kan worden,
dat ze misschien wel een van de grootste stedelijke culturele evenementen
van de 20ste eeuw is geweest.
Den Haag, 4 november 2002
Line Up
“Hammerveld Jazz Roermond” festivals
1966 (25 en 26 juni)
Zaterdag 25 juni:
- Max Zimmermann Sextett uit Duitsland
- Circus Square Jazz Band uit Geleen o.l.v. Joop Dings (bj)
- Trio Walter Strerath uit Duitsland
- Ton Wijkamp Kwartet met Ton Wijkamp (p), Willem Reinen (tp, fh), Hans
van Rossum (b, g, bj), en Pierre Courbois (dr)
- Ulli Paulssen Swingtett uit Duitsland
- Trio Wim Kuyper uit Roosendaal
- Ted Curson (USA) (tp) met Trio Jack van Poll (met Jack van Poll (p,
s) en o.a. Ruud Pronk (dr))
- Jack van Poll’s Big Band (NL/BE)
Zondag 26 juni:
- Mr Felix’ Brass Band uit Duitsland
- Gunter Hampel Quartet met Gunter Hampel (GE) (vib, kl, fl), Pierre
Courbois (dr), Victor Kaihatu (b,g), en Nedley Elstak (USA) (tp)
- South Jazz Band uit Tilburg o.l.v. Henk van Belkum (tp)
- Herman Schoonderwalt Septet met Herman Schoonderwalt (s), Toon van
Vliet (ts), Cees Smal (tp,tb), Rudi Brink (ts), John Engels (dr), Frans
Elsen (p), en Jacques Schols (b)
- Diamond Five met o.l.v. Cees Slinger (p)
- Piet Noordijk Kwartet met Piet Noordijk (s, kl), Cees Slinger (p),
John Engels (dr), en Jacques Schols (b)
- Henny Vonk (voc) met Cees Slinger (p), John Engels (dr), en Wim Essed
(b)
- Boy’s Big Band o.l.v. Boy Edgar (p, tp), en met o.a. Theo Loevendie
(s, kl), Piet Noordijk (as), Cees Slinger (p), John Engels (dr), Herman
Schoonderwalt (s), en later onaangekondigd Arly Day (voc)
1967 (26
en 27 aug)
Zaterdag 26 augustus :
- Trio Gerard Leenhouts (p) uit de omgeving
- Tim’s Kwartet uit de omgeving
- Circus Square Jazz Band uit Geleen o.l.v. Joop Dings (bj)
- Trio Walter Strerath uit Duitsland
- Joop Hendriks Quintet
- Trio Louis van Dijk met Louis van Dijk (p), Rob Langereis (b) en John
Engels (dr)
- Dave Pike Quartet met Dave Pike (USA) (vib), Han Bennink (dr), Frans
Elsen (p) en Rob Langereis (b)
- The New Sadi Quartet uit België met Al Jones (USA)
Zondag 27 augustus:
- Bourbon Street Small Combo uit de omgeving
- Marktown Syncopaters uit Breda
- The Boogie Woogie Company uit Duitsland
- Karl Kämmer Quintet uit Duitsland
- Henny Vonk (voc) met Ton Wijkamp (p), Rob Langereis (b) en Pierre
Courbois (dr)
- Trio Misha Mengelberg met Misha Mengelberg (p), Willem Breuker (s),
en Han Bennink (dr)
- Rita Reijs (voc) met Trio Pim Jacobs (met Pim Jacobs (p), Rob Langereis
(b) en John Engels (dr)
1968 (16,
17 en 18 aug)
Vrijdagavond 16 augustus:
- Tim’s Kwartet uit de omgeving
- CCC Folk and Blues Incorporated (popgroep)
- Stand in (popgroep)
Zaterdag 17 augustus:
- Trio Rob van den Broeck (p)
- The Landwood Selection uit BE/NL
- Harbour Jazz Band o.l.v. Ferdi Meijer (kl)
- Carl Schulze (vib) met Pierre Courbois (dr) en Maarten van Regteren
Altena (b)
- Pol Closset and his Dixieland Gamblers uit België
- Ann Burton (voc) met Trio Louis van Dijk
- Kwartet René Thomas met René Thomas (BE) (g), Freddy
Deronde (BE) (b), Stu Martin (USA) (dr) en J.R. Montrose (USA) (ts)
Zondag 18 augustus:
- Midgetown Jazz Band
- Seatown Seven
- Trio Alfred Haurand (GE) (b) uit Duitsland
- Free Music Quartet met Pierre Courbois (dr), Theo Loevendie (s, kl),
Maarten van Regteren Altena (b) en John Engels (dr)
- Trio Walter Strerath (GE) (p) uit Duitsland
- Theo Loevendie Trio met Theo Loevendie (s, kl), Maarten van Regteren
Altena (b) en John Engels (dr)
- Pete Grimston (USA) (voc) met Ken McIntyre (USA) (p, s), Eddy Hunton,
Freddy Deronde (BE) (b), en onaangekondigd Bent Jaedig (Deen) (ts)
- Ben Webster (USA) (ts) met Trio Cees Slinger (met Cees Slinger (p),
John Engels (dr) en Jacques Schols (b)
(Trio Cees Slinger later ook onaangekondigd met Tony Scott (USA) (kl))
- The International Jazz Quintet met Big Fletchit (Panama) (dr), Jon
Eardly (USA) (tp), George Maycock (Panama) (p), Jacques Pelzer (BE)
(s, fl), en Alfred Haurand (GE) (b)
Ben
Webster 1968
Ben Webster signeert het programma van secretaresse Marleen van
der Beek
Fotograaf onbekend |
|
Ben Webster
In zijn derde bestaansjaar
durfde het Hammerveld Jazz Festival de vleugels wat verder uit te slaan.
Er werden enkele zeer grote jazzartiesten aangetrokken. De belangrijkste
was de Amerikaanse
saxofonist Ben Webster.
Hij behoorde tot de Amerikanen die in eigen land onder druk van de snelle
opkomst van de popmuziek minder vaak aan de slag konden komen. Zij zochten
hun heil daarom in West-Europa. In Paradiso in Amsterdam, maar ook in
het Concertgebouw had Ben Webster enkele malen met succes opgetreden.
Ook trad hij op voor de VARA-televisie en radio.
Toen zijn komst
naar Roermond contractueel was vastgelegd, werd hij royaal in de publiciteit
gebracht als de topper van het eerstkomende festival. Zijn markante
kop sierde de affiches. Toen gebeurde het. Voorzitter Piet Tummers kreeg
een telefoontje van een bazige juriste van het Ministerie van Justitie
in Den Haag. Zij verbood het optreden van Ben Webster in Roermond, omdat
hij geen werkvergunning bezat. Zij kreeg ten antwoord dat het optreden
van deze topartiest niet meer teruggedraaid kon worden. Bovendien vroeg
men in Roermond zich af waarom uitgerekend in Limburg ingegrepen zou
worden. Het werd al gauw duidelijk dat gevreesd werd voor groot tumult
als Ben Webster van een Amsterdams podium zou worden gehaald. De Haagse
mevrouw was niet te vermurwen. Ingrijpen was echter pas mogelijk wanneer
hij publiekelijk enkele maten zou hebben gespeeld. Ben Webster zou en
moest van het Roermondse podium worden gehaald. De daaropvolgende dag
kreeg de politiecommissaris per telex de strikte opdracht om in te grijpen
zodra Ben Webster ging optreden. Ook de politiecommissaris vond het
verdrietig. Hij stond zeer welwillend tegenover het jazzfestival en
zijn organisatoren. Er werd een bijna Belgische oplossing gevonden.
Nadat Ben Webster aan zijn optreden zou zijn begonnen, zou een rechercheur
tussen het duizendkoppige publiek op zoek gaan naar de voorzitter. Had
hij deze eindelijk gevonden, dan zou hij hem mee tronen naar het kasteeltje
Hattem. Daar zou dan een proces-verbaal worden opgemaakt waarna de voorzitter
alsnog een einde aan Ben Websters optreden zou moeten maken.
Tot het opmaken van het proces-verbaal klopte het scenario. Het invullen
van zo'n formulier was echter geen eenvoudige zaak. Namen en voornamen
moesten worden gespeld en vervolgens nog eens, om fouten te voorkomen.
Het nam erg veel tijd in beslag. Intussen speelde Ben Webster, onwetend
van wat zich in het kasteeltje afspeelde, verder onder luide bijval
van het publiek. Hij kwam zelfs toe aan het spelen van enkele toegiften.
Het succes was grandioos! De rechercheur schreef en herschreef nog altijd
toen het optreden van Ben Webster allang voorbij was.
Hoe het verder afliep met het proces-verbaal? De organisatie kreeg een
boete opgelegd van 'n paar honderd gulden. Die werd door de penningmeester
creatief geboekt onder de onkosten. Uiteindelijk werd ze betaald uit
de garantiesubsidies van de gemeente Roermond
Voetnoot:
1 - Piet Tummers:
“Hammerveld Jazz Festival, fenomeen van wereldklasse in Roermond”,
in “Spiegel van Roermond 2000”, uitgave RURA, ISBN 90-74602-08-8
- Wim Schulpen: “Culturele waarde Hammerveld Jazz in Roermond
onderschat”, in “ Spiegel van Roermond 2001” uitgave
RURA, ISBN 90-74602-09-6
2 Pé
Hawinkels: “Roermonds Jazz Festival”, in “De Nieuwe-Linie”
van 2 juli 1966
3 Hans Lehr:
“Roermonds Festival”, in “Jazzwereld” nr.8,
september 1966
4 Pé
Hawinkels: “Festivals: Roermond III”, in “Jazzwereld”
nr.20, oktober 1968