Ruim baan voor terrasjes op de Markt
Bron: De Limburger - Joris Polman
woensdag 21 januari 2004
Roermond - Dit jaar gaat dan toch de Markt in Roermond op de schop.
De geparkeerde auto's maken plaats voor gezellige terrasjes in een historische
sfeer.
Het is een kenmerkend beeld op de Markt in Roermond. Gehaaste mensen
die tussen de vele geparkeerde auto's doorsnellen, vaak beladen met
tassen van pas aangeschafte spullen uit de winkels van de binnenstad.
Als het aan de gemeente Roermond ligt, gaat dat vanaf eind 2004 tot
het verleden behoren. Het historische plein, zo beeldbepalend voor de
oude stad, zal worden verlost van het geparkeerde blik. Dat maakt plaats
voor 'historische' terrasjes.
Het is al weer bijna tien jaar geleden dat de gemeenteraad de nota 'Centrum
in Zicht' vaststelde. Deze notitie had als oogmerk om markante en minder
markante plekken in de binnenstad te verbeteren. In dat kader ging bijvoorbeeld
ook het Stationsplein op de schop. Maar de Markt wacht al bijna een
decennium. ,,We hebben met de Roermondse middenstand afgesproken dat
we pas aan de Markt beginnen op het moment dat de parkeergarage boven
het Roercenter klaar zou zijn. De ondernemers vreesden anders dat bezoekers
van de binnenstad hun auto niet kwijt zouden kunnen'', legt Fons Andrieu
uit. Hij is als ambtenaar van de gemeente Roermond nauw betrokken bij
de face-lift van de Markt en omgeving.
Het grote streven van de gemeente is om van de Markt weer een echt plein
te maken en geen veredelde parkeerplaats. ,,Het behoud van het historische
karakter is daarbij het belangrijkste uitgangspunt'', zegt Andrieu.
Op het stadhuis ligt nu een visie klaar voor de Markt, de Kraanpoort,
de Grote Kerkstraat en de Luifelstraat. Voor de werkzaamheden heeft
de gemeenteraad 1,3 miljoen euro gereserveerd.
Maar of dat genoeg is, moet nog blijken. De plannen zijn dan ook nog
niet definitief vastgesteld. ,,Maar de Markt zal in ieder geval worden
aangepakt. Als we genoeg geld hebben dat zullen we ook de Kraanpoort
en de Grote Kerkstraat opknappen..'' Hij verwacht dat de gemeente op
zijn vroegst eind 2004 of begin 2005 klaar is met de werkzaamheden.
Een belangrijk gevolg van de facelift is een grote wijziging in de verkeerssituatie.
Zoals eerder gesteld, mag er op de Markt niet meer worden geparkeerd.
Er wordt nabij de Steenweg alleen nog een kleine zone ingericht met
zeven parkeerplaatsen die bedoeld zijn voor bliksembezoeken aan het
stadhuis of de binnenstad. Die is ook aan laad- en losruimte voor de
ondernemers aan de Markt. Er bestaat nog wel een rijroute: via de Kraanpoort,
naar de Luifestraat weer de Markt op. De automobilist kan zijn weg vervolgen
voor het stadhuis langs en dan weer linksaf de Swalmerstraat op.
De Swalmerstraat zal dan ook niet langer meer worden gebruikt als doorgaande
weg verder de binnenstad in. Ter hoogte van de Jesuïetenstraat
wordt de Swalmerstraat afgesloten. ,,Dat betekent dat de Venlosepoort
bij het Wilhelminaplein de belangrijkste invalsroute wordt om het noordelijk
deel van de binnenstad te kunnen bereiken.''
Terug naar de vormgeving van de Markt. De stenen bestrating die nu op
de Markt ligt, zal verdwijnen. De gemeente denkt in plaats daarvan aan
grotere tegels van natuursteen.
Het type natuursteen dat voornamelijk gebruikt zal worden is al gekozen.
Het gaat om Belgisch hardsteen uit de streek rond Namen. .'' Het verhoogde
trottoir aan beide zijden van de Kraanpoort wordt er bijvoorbeeld mee
afgewerkt.
Ook de Grote Kerkstraat staat op de nominatie voor een opknapbeurt.
Maar Andrieu weet op dit moment nog niet of dat financieel haalbaar
is. ,,We moeten daar bijvoorbeeld ook nog roltrappen en liften maken
om een publieksvriendelijker verbinding te maken tussen de binnenstad
en het merkendorp.'' Maar die aanpassing staat los van de plannen voor
de Markt en de omgeving. Deze wordt tegelijkertijd uitgevoerd met de
ontwikkeling van het terrein voor het merkendorp.''