Hoofdpagina

Markt

De Markt gaat op
de schop

Protestaktie tegen
plannen


Protestbrief

 

 

Ruim baan voor terrasjes op de Markt
Bron: De Limburger - Joris Polman
woensdag 21 januari 2004


Roermond - Dit jaar gaat dan toch de Markt in Roermond op de schop. De geparkeerde auto's maken plaats voor gezellige terrasjes in een historische sfeer.
Het is een kenmerkend beeld op de Markt in Roermond. Gehaaste mensen die tussen de vele geparkeerde auto's doorsnellen, vaak beladen met tassen van pas aangeschafte spullen uit de winkels van de binnenstad.
Als het aan de gemeente Roermond ligt, gaat dat vanaf eind 2004 tot het verleden behoren. Het historische plein, zo beeldbepalend voor de oude stad, zal worden verlost van het geparkeerde blik. Dat maakt plaats voor 'historische' terrasjes.
Het is al weer bijna tien jaar geleden dat de gemeenteraad de nota 'Centrum in Zicht' vaststelde. Deze notitie had als oogmerk om markante en minder markante plekken in de binnenstad te verbeteren. In dat kader ging bijvoorbeeld ook het Stationsplein op de schop. Maar de Markt wacht al bijna een decennium. ,,We hebben met de Roermondse middenstand afgesproken dat we pas aan de Markt beginnen op het moment dat de parkeergarage boven het Roercenter klaar zou zijn. De ondernemers vreesden anders dat bezoekers van de binnenstad hun auto niet kwijt zouden kunnen'', legt Fons Andrieu uit. Hij is als ambtenaar van de gemeente Roermond nauw betrokken bij de face-lift van de Markt en omgeving.
Het grote streven van de gemeente is om van de Markt weer een echt plein te maken en geen veredelde parkeerplaats. ,,Het behoud van het historische karakter is daarbij het belangrijkste uitgangspunt'', zegt Andrieu. Op het stadhuis ligt nu een visie klaar voor de Markt, de Kraanpoort, de Grote Kerkstraat en de Luifelstraat. Voor de werkzaamheden heeft de gemeenteraad 1,3 miljoen euro gereserveerd.
Maar of dat genoeg is, moet nog blijken. De plannen zijn dan ook nog niet definitief vastgesteld. ,,Maar de Markt zal in ieder geval worden aangepakt. Als we genoeg geld hebben dat zullen we ook de Kraanpoort en de Grote Kerkstraat opknappen..'' Hij verwacht dat de gemeente op zijn vroegst eind 2004 of begin 2005 klaar is met de werkzaamheden.
Een belangrijk gevolg van de facelift is een grote wijziging in de verkeerssituatie. Zoals eerder gesteld, mag er op de Markt niet meer worden geparkeerd. Er wordt nabij de Steenweg alleen nog een kleine zone ingericht met zeven parkeerplaatsen die bedoeld zijn voor bliksembezoeken aan het stadhuis of de binnenstad. Die is ook aan laad- en losruimte voor de ondernemers aan de Markt. Er bestaat nog wel een rijroute: via de Kraanpoort, naar de Luifestraat weer de Markt op. De automobilist kan zijn weg vervolgen voor het stadhuis langs en dan weer linksaf de Swalmerstraat op.
De Swalmerstraat zal dan ook niet langer meer worden gebruikt als doorgaande weg verder de binnenstad in. Ter hoogte van de Jesuïetenstraat wordt de Swalmerstraat afgesloten. ,,Dat betekent dat de Venlosepoort bij het Wilhelminaplein de belangrijkste invalsroute wordt om het noordelijk deel van de binnenstad te kunnen bereiken.''
Terug naar de vormgeving van de Markt. De stenen bestrating die nu op de Markt ligt, zal verdwijnen. De gemeente denkt in plaats daarvan aan grotere tegels van natuursteen.
Het type natuursteen dat voornamelijk gebruikt zal worden is al gekozen. Het gaat om Belgisch hardsteen uit de streek rond Namen. .'' Het verhoogde trottoir aan beide zijden van de Kraanpoort wordt er bijvoorbeeld mee afgewerkt.
Ook de Grote Kerkstraat staat op de nominatie voor een opknapbeurt. Maar Andrieu weet op dit moment nog niet of dat financieel haalbaar is. ,,We moeten daar bijvoorbeeld ook nog roltrappen en liften maken om een publieksvriendelijker verbinding te maken tussen de binnenstad en het merkendorp.'' Maar die aanpassing staat los van de plannen voor de Markt en de omgeving. Deze wordt tegelijkertijd uitgevoerd met de ontwikkeling van het terrein voor het merkendorp.''