Illustratielijst
Een fantastische geschiedenis - bijschriften
1
Christoffel wordt doorgaans afgebeeld òf als een Romeinse soldaat
met een hondenkop (in het oosterse christendom), òf als een reus
die het Christuskind draagt (in het westerse christendom). Combinaties
van beide voorstellingen zoals in deze icoon zijn hoogst zeldzaam.
Anoniem, icoon van Christoffel en een heilige bisschop (Charalampos
of Modestos?); Ikonen-Museum Recklinghausen (Duitsland); Griekenland
of Roemenië, midden achttiende eeuw
2
De
Christoffellegende is ontstaan in de wereld van het oosterse christendom.
In de zesde eeuw vermelden enkele martyrologieën (verzamelingen
van martelaarsbiografieën) een martelaar Christoffel. Vermoedelijk
is deze figuur een versmelting van drie historische martelaren die ter
dood waren gebracht in 250 en 303 na Christus. Uiterlijk in de achtste
eeuw raakt het verhaal over de martelaar vermengd met een fantasieverhaal
over een hondskoppige kannibaal van reusachtige gestalte. Zo ontstaat
de Passio, het lijdensverhaal van Christoffel. Een van de versies van
deze Passio, aangeduid als BHL 1766, raakt wijd verbreid in de westers-christelijke
wereld.
Later wordt deze versie aangevuld met een inleiding waarin Christoffel
het Christuskind over het water draagt. Deze inleiding overschaduwt
uiteindelijk de oorspronkelijke kernlegende. Het verhaal van de Christusdrager
is vooral bekend geworden door de Legenda Aurea, maar komt ook voor
in onder meer een versie met de titel Sanct Christophorus.
3
MARMARICA
Alexandrië
SINAÏ
Antiochië
ARMENIË
Sykeon
Nicomedia
Chalcedon
Constantinopel
Vinica
Tauromenium
Rome
Colombarone
Toledo
Christoffel
werd vanaf midden vijfde eeuw vereerd in het Griekstalige Oost-Romeinse
rijk. Nadat de Oost-Romeinse keizer Justinianus (527-565) delen van
het voormalige West-Romeinse rijk had heroverd, kreeg de Christoffelverering
ook in Italië vaste grond onder de voeten. Van daaruit verbreidde
de cultus zich verder over de Latijnstalige wereld van het westerse
christendom.
4
Keizer Decius (249-251 na Christus) vaardigde een edict uit dat alle
inwoners van het Romeinse rijk aan de Romeinse goden moesten offeren.
Hij luidde daarmee de eerste grootscheepse christenvervolging in.
Zilveren antoninianus (munt ter waarde van twee denarii), geslagen onder
keizer Decius
5
Keizer
Diocletianus (284-305 na Christus) verbood aan het eind van zijn regering
bijeenkomsten van christenen, verordonneerde de vernietiging van christelijke
kerken en beval de verbranding van christelijke heilige boeken. Deze
edicten werden het startsein voor de christenvervolgingen van 303-313.
Bronzen follis (munt ter waarde van twaalfeneenhalve denarius), geslagen
onder keizer Diocletianus
6
Sint-Christoffel
(‘Xpoforus’, links met hondenkop) en Sint-Joris (‘Georgius’,
rechts) houden beide met één hand het kruis vast en steken
met de andere hand de duivel in gedaante van een slang dood.
Terracotta reliëftegel met Latijnse inscriptie; Museum van Macedonië,
Skopje; vijfde of zesde eeuw (in ieder geval vóór 733)
7
In het oosterse christendom werd Christoffel tot in de negentiende eeuw
afgebeeld volgens de beschrijving in de oudste versies van de Passio:
als een kannibaal met een hondenkop die als soldaat dient in het Romeinse
leger.
Anonieme
icoon; Rusland; zeventiende eeuw
Anonieme
icoon; Tsjerepovets (Rusland); achttiende eeuw
8
Scènes
uit het leven en lijden van Christoffel in de Vitæ et passiones
apostolorum (1170/1180). Boven links predikt Christoffel het geloof.
Onder links verschijnt hij voor koning Dagnus, die van schrik van zijn
zetel valt, en wordt hij opgesloten in de gevangenis. Boven rechts trekken
Nicæa en Aquilina een Romeins godenbeeld omver, waarna ze worden
onthoofd. Onder rechts wordt Christoffel gemarteld op een gloeiend heet
gestookt bed. Een boogschutter schiet een regen van pijlen op hem af,
maar een van de pijlen verandert van richting en raakt de koning in
het oog.
Bayrische Staatsbibliothek, München(Duitsland), Codex latinus 13074,
fol. 66 en 66v
8a
Koning
Dagnus wordt in zijn oog geraakt door een pijl van zijn eigen boogschutters.
Andrea Mantegna, Martirio e trasporto del corpo decapitato di San Cristoforo;
Ovetarikapel in de Eremitanikerk, Padua (Italië); 1454-1457
9
Zeldzaam
in het westen: ‘S. Cristoforus chananeus’ (‘Sint-Christoffel
de Kanaäniet’) met hondenkop. Pentekening in het Martyrologium
van Usuardus (1162) uit het klooster Zwiefalten is.
Württembergische Landesbibliothek, Stuttgart (Duitsland), Codex
historicus 2o 415, fol. 415
10
Fresco
met een van de oudste afbeeldingen van Christoffel in het westen.
Anoniem, Il Giudizio di San Cristoforo; baptisterium van San Giovanni
Battista, Galliano (Italië); 1007
Foto: Irene Quadri
11
In
de begintijd van de boekdrukkunst was de Legenda Aurea het meest gedrukte
werk. Ook in de Nederlanden verscheen deze verzameling heiligenlegenden
in de jaren na 1475 veelvuldig in druk. Jacobus de Voragine, Passionael
dat in Latijn gheheten is Aurea Legenda, Somerstuc, fol. 96r-98r; Antwerpen,
Henrick Eckert van Homberch 1505
12
De
oudste gedateerde houtsnede uit de westerse wereld toont Christoffel
volgens de beschrijving in de Legenda Aurea: als een reus die het Christuskind
over het water draagt. Het bijschrift weerspiegelt de verering van Christoffel
als beschermheilige: als je een blik op Christoffel werpt, zul je die
dag niet sterven zonder van je zonden bevrijd te zijn (‘Christofori
faciem die quacumque tueris, illa nempe die morte mala non morieris’).
Anoniem, de ‘Buxheimer Christophorus’; John Rylands Library,
Manchester (Engeland); 1423
12a
De
Alpen zijn sinds de twaalfde eeuw een centrum van Christoffelverering.
In dit gebied ontstond mogelijk de legende van de Christusdrager waarin
de naam Christophorus (Christusdrager) letterlijk werd opgevat. Vooral
in het Alpengebied zijn op buitenmuren van kerken en andere gebouwen
enorme muurschilderingen van de heilige te vinden. Wie een blik op Christoffel
wierp, zou die dag niet sterven zonder van zijn zonden bevrijd te zijn,
zo geloofde men (‘Christofori faciem die quacumque tueris, illa
nempe die morte mala non morieris’).
Melchiorre
d’Enrico, Sint-Christoffel; San Michelekerk, Riva Valdobbia (Italië);
1596/1597
Anoniem,
Sint-Christoffel; Santa Foscakerk, Pescul, Selva di Cadore (Italië);
achttiende eeuw