Paulus
van Waelwijck
HET APOSTOLAAT EN HET MARTELAARSCHAP
VAN PAULUS VAN WAELWIJCK, KAPELAAN EN SECRETARIS VAN DE BISSCHOP
Tegen het eind
van het concilie van Trente werden in de Nederlanden een aantal nieuwe
bisdommen opgericht. Het leek een geschikt middel voor de verwerkelijking
van het hervormingsprogramma van het concilie, dat de katholieke geloofsleer
wilde veilig stellen in een tijd die gekenmerkt was door godsdienstwisten
en vervaging van de geloofsbeleving.
Paulus
van Waelwijck en de katholieke her-evangelisatie
De eerste bisschop van het pas-opgerichte bisdom Roermond, Wilhelmus
Lindanus (1525-1576), ondernam tegen die achtergrond onmiddellijk na
zijn installatie in 1569 volksmissies. Daarbij liet zich vergezellen
door zijn secretaris Paulus Gerardi van Waelwijck (± 1516-1572),
een priester die voorheen (vanaf 1534) aan de Leuvense universiteit
had gestudeerd en die zeer bedreven was in zijn taak als predikant.
Al in 1569 werden bijv. de dekenaten Venlo, Nijmegen en Cuijk bezocht
en in 1570 begon een volksmissie in Weert die duurde tot in 1571.
Paulus van Waelwijck stond in aanzien vanwege zijn goede opvattingen
en deugdzaamheid en was een vurig voorvechter van de katholieke godsdienst
ten overstaan van degenen die de Kerk de rug hadden toegekeerd. In de
persoon van Paulus van Waelwijck beschikte de bisschop van Roermond
over een kapelaan en secretaris die zo voorbeeldig leefde vanuit het
geloof en die zozeer het ideaal van de bisschop deelde, dat Lindanus
hem ook tot zijn biechtvader nam.
Wilhelmus Lindanus, eerste bisschop van Roermond
In zijn werk over de Roermondse kartuizer-martelaren geeft Havensius
een uitvoerige kwalificatie van Paulus Gerardi: “Hij was waarachtig
een man, begiftigd met een zeldzame eruditie en rechtschapenheid. Tevens
was hij een uitstekend predikant, omdat hij in openbare preken gewoon
was zowel de ondeugden streng te berispen als de goddeloze leugens van
de ketters op schitterende wijze te weerleggen”. Drie jaar lang
sprak Paulus van Waelwijck tijdens de volksmissies met grote standvastigheid
en welsprekendheid tot het volk en hij wist het hart van zijn toehoorders
te raken. Zijn vurigheid om tot een juiste beleving van het katholiek
geloof te komen richtte zich zowel op de katholieke gelovigen, als op
hen die met de Kerk gebroken hadden. Op die wijze had Paulus van Waelwijck
een groot aandeel in de re-evangelisatie in het bisdom Roermond. Wanneer
hij niet met de bisschop op visitatiereis was, ging hij dagelijks naar
de Roermondse kartuis waar hij de mis opdroeg.
Van de visitatie
in Weert is het succesvolle apostolaat van de secretaris van de bisschop
bekend: niet alleen preekte hij er de volksmissies, maar ook doopte
hij, hoorde biecht en bediende andere sacramenten. Menigeen die zich
tot protestantse predikanten had gewend, keerde door toedoen van de
volksmissie met Paulus van Waelwijck terug op zijn schreden en verzoende
zich met de katholieke kerk.
Met al zijn krachten
heeft Paulus van Waelwijck zich ingezet om te komen tot een re-evangelisatie
en een herbeleving van het katholieke geloof in een tijd, waarin dit
door tegenkrachten en door innerlijke verzwakking was aangetast. Bij
het herstel van het geloofsleven deelde hij zowel in de vurigheid en
de niet aflatende offergezindheid van zijn bisschop, als ook in diens
strijd tegen opvattingen die het katholiek geloof ondermijnden.
Het geloofsgetuigenis
van Paulus van Waelwijck bekrachtigd met zijn marteldood.
De
vermoorde Paulus van Waelwijck ligt voorover op de grond.
Oudste afbeelding van Paulus van Waelwijck uit 1587 door Richard Verstegen.
De bonnet (rechts) laat zien dat Paulus van Waelwijck een wereldheer
is
en onderscheidt hem van de kartuizers die met een kap (links) worden
afgebeeld.
Paulus
van Waelwijck heeft zich zozeer van zijn taak gekweten en dit met zulke
overgave gedaan, dat hij zich bij de verovering van de stad Roermond
op 23 juli 1572 stervensbereid naar de kartuis aldaar begaf om er samen
met de anderen te sterven.
In zijn werk over de Roermondse kartuizer-martelaren verhaalt Havensius
de houding en het martelaarschap van Paulus van Waelwijck: “Om
zich beter voor te bereiden op en toe te rusten voor de ontmoeting met
de dood omwille van Christus had hij immers het huis van de bisschop
verlaten en was naar het klooster gekomen. Hier had hij zich bij onze
broeders in de kerk gevoegd met de woorden: ‘Hier ben ik om met
u te sterven’. Hij deed in deze beproeving - zowel door zijn woorden
als door zijn voorbeeld - in onze broeders het brandend verlangen ontstaan
om het martelaarschap te ondergaan”.
De plunderende
soldaten waren intussen ook bij de kartuis beland en richtten er een
slachtpartij aan. Paulus van Waelwijck was een bijzonder mikpunt van
de haat van de Kerk-vijandige en moordzuchtige plunderaars, die hem
op gruwelijke wijze hebben gemarteld en gedood en die niet ervoor terugschrokken
om lijkschennis te plegen.
Een voorbeeld
voor onze tijd
Al spoedig zou
bisschop Lindanus van Roermond zijn secretaris Paulus van Waelwijck
als martelaar erkennen, zijn gebeente laten opgraven en in een plechtige
processie laten bijzetten in de toenmalige kathedrale kerk van Roermond.
In Paulus van Waelwijck heeft de kerk van Nederland een voorbeeld van
een priester die zich tot de marteldood toe heeft gegeven zowel voor
het katholieke geloof, dat hij met grote vurigheid had verkondigd, als
voor de her-evangelisatie in een tijd, waarin velen zich hadden afgekeerd
van de kerk. En zo is deze martelaar ook voor onze dagen een voorbeeld
bij de zo nodige verdieping van het geloof en bij de her-evangelisatie
in de katholieker Kerk in onze streken.
Verdere informatie
over Paulus van Waelwijck, zie:
J. HERMANS,
Paulus van Waelwijck (± 1516 - 1572). Martelaar van de herevangelisatie
in het bisdom Roermond, - Communio. Internationaal Katholiek Tijdschrift,
34 (2009), nr. 3-4, p. 219-236.