Wielergeschiedenis
regio Roermond
Bron: Enecotour Roermond 2008
Pionier
Mathieu Cordang zette Roermond in 1896 al op de wielerkaart.
Roermond is van oudsher verweven met de wielersport. Renners en koersen
zijn er in de regio altijd geweest. Absolute pionier is Mathieu Cordang,
die Roermond in 1896 al op de wielerkaart zette.
De Swalmenaar behoorde
einde negentiende- en begin twintigste eeuw tot de wereldtop van het cyclisme.
Cordang veroverde vele records op de baan en won met verve zware wegwedstrijden.
In 1896 bracht hij Roermond onder internationale aandacht door op spectaculaire
wijze een korte afstandsrace tussen Maastricht en Roermond zegevierend
af te sluiten tegen een wel heel bijzondere tegenstander: de sneltrein.
Daarmee won hij een weddenschap dat hij per fiets de route tussen Maastricht
en Roermond sneller zou overbruggen dan de trein. Terwijl Cordang 49 kilometer
diende te fietsen, legde de trein twee kilometer minder af. Toch bleek
Mathieu Cordang veruit de snelste.
De
coureur uit Swalmen had toentertijd al tot ver over de landsgrenzen furore
gemaakt. In 1895 veroverde hij als amateur in Keulen de wereldtitel stayeren.
Als prof finishte hij in 1897 als tweede in de helleklassieker Parijs-Roubaix,
die gewonnen werd door de latere eerste Tourwinnaar Maurice Garin. In
datzelfde jaar eindigde Cordang ook als nummer twee in Bordeaux-Parijs.
Ook in 1897 reed hij op de wielerbaan van het Londense Chrystal Palace
liefst vijf wereldrecords, waaronder het 24-uurrecord met levende gangmaking.
Cordang legde daarbij 991, 651 kilometer af. In die beginperiode van de
wielersport was de verdienstelijk presterende Antoon op de Coul de plaatselijke
held van Roermond.
In
de loop der tijden telde Roermond meerdere wielerzonen. Zo presteerde
Louis Motké het tot twee maal toe (1940 en 1941) Nederlands kampioen
op de weg te worden. Roermondenaren als Charles Hofman, Tjeu Jacobs en
Cor Salentijn vergaarden later op de racefiets ook bekendheid. En uit
de regio Roermond zijn bekende oud-Tour de Francerenners als Mart van
de Borgh, Piet van den Brekel, Jo Vranken en Theo van der Leeuw afkomstig.
Keub Nieskens, Frits Ramakers, Jo van Pol, Willy Geraerds, Willy Maessen,
Leon Nevels en Bjorn Houben timmerden ook aardig aan de weg. Frans Maassen
en Max van Heeswijk zijn de meest bekende wielrenners uit de omstreken
van Roermond.
Ronde van Midden-Limburg
Op
wedstrijdgebied heeft Roermond zich in het verleden ook meer dan verdienstelijk
getoond. In de jaren dertig trok de wielerbaan van Roermond toprenners
uit binnen- en buitenland aan. In diezelfde periode was Maasniel twee
keer het strijdtoneel van een criterium voor beroepsrenners. In 1935 met
de Duitser Ernst Müller als winnaar, terwijl in 1936 Aad van Amsterdam
met de eer ging strijken. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd in Roermond
drie keer (1942, 1943 en 1944) een profkoers verreden. Deze zogenaamde
Ronde van Midden-Limburg werd telkens gewonnen door de toenmalige Nederlandse
coryfee Gerrit Schulte. Na een onderbreking in 1945 werd deze koers vanf
1946 opnieuw drie jaar achter elkaar georganiseerd, met Henk Lakeman telkens
als triomfator.
de Grote Prijs van Europa
In 1967 zorgde Roermond voor een stunt met de Grote Prijs van Europa,
een nieuwe profkoers voor koppels van het organisatietandem Herman Krott
en Ton Vissers in samenwerking met het plaatselijke evenementenbureau
André Poel & Zn. De formule van deze wegkoers met dernygangmaking
zorgde toentertijd voor heel wat ophef. Het wielerspektakel trok 20.000
toeschouwers naar het 1400 meter lange circuit aan de Roermondse haven.
En die kregen waar voor hun geld. Het koppel Peter Post-Rik van Looy won
uiteindelijk de Grote Prijs van Europa. Jan Janssen en zijn ploegmakker
Georges van Coningsloo dienden genoegen te nemen met de tweede plaats.
Gerben Kartsens en Bart Zoet eindigden als derde. Diezelfde dag werd ook
in criterium in de Roermondse binnenstad afgewerkt, met Jo van Seggelen
als winnaar. Ondanks het succes bleef de Grote Prijs van Europa beperkt
tot een eenmalige uitgave.
Ronde van Nederland
Het zou tot 1974 duren vooraleer Roermond opnieuw wielerstad zou worden.
Jan van Katwijk schreef het profcriterium, met start en finish voor de
Oranjerie, toen op zijn naam. In 1996 was Roermond startplaats van de
slotetappe en tevens koninginnerit in de Ronde van Nederland, die in Landgraaf
finishte. Tegenwoordig wordt jaarlijks op hemelvaartsdag de NWB-klassieker
Hel van Mijnheerkes nog telkens verreden.
Overigens
hebben twee Roermondse bedrijven ooit een bekende wielerploeg gesponsord:
Ovis Roggebrood en Tim-Oil. Eind zestiger-, begin zeventiger jaren behoorde
Ovis tot de allerbeste amateurploegen van het land. Voor de Roermondse
equipe kwamen latere profrenners als Jan Krekels, Theo van der Leeuw,
Jo Vranken, Ger Harings, René Pijnen, Bennie Ceulen, Cees Zoontjens,
Math Dohmen en Ben Koken uit. Pijnen en Krekels bezorgden Ovis zelfs olympisch
goud in de ploegentijdrit. Roermondenaar Theo Timmermans financierde in
1974 profwielerteam Tim-Oil. De Limburgse renners Jan Krekels, Ger Harings,
Theo van der Leeuw, Math Pustjens, Theo van der Loo en Ben Koken verdedigden
de kleuren van deze wielerstal, die na één seizoen weer
van het toneel verdween.
|