Hoofdpagina |
Stadsbeiaard
Bron:
Brochure Stichting Stads-beiaard Roermond
Op
initiatief van de Junior Kamer Roermond werd op 30 april 1979 tijdens
een plechtige bijeenkomst in het stadhuis, begeleid door welluidige
klanken van een reizende beiaard, een opdracht getekend voor het gieten
van een 4 octaafs beiaard. Dit alles in het kader van het 750 jarig
bestaan van de stad Roermond in 1982. Deze opdracht werd uitgevoerd
door de Koninklijke Eysbouts uit Asten alwaar op 14 februari 1980 de
gieting van de grootste klok plaats vond in aanwezigheid van leden van
de Junior Kamer en Burgemeester en Wethouders. Dit resulteerde kort
daarna in de plaatsing van de beiaard in de stadhuistoren.
De
beiaard bestaat uit 47 klokken verdeeld over 4 octaven. Deze omvang
wordt in de beiaardwereld ook concertbeiaard genoemd. Het volledige
repertoire voor beiaard kan erop worden gespeeld. De bespelingen van
de beiaard geschiedt door middel van het authentieke stokkenklavier
met zijn specifieke speelaard. Om de beiaard ook ieder kwartier van
de dag een melodietje te laten spelen werd tevend besloten een bandspeelwerk
te plaatsen. Het zal zelfs een ongetrainde luisteraar weinig inspanning
kosten te onderscheiden wanneer het bandspeelwerk in funktie is danwel
de beiaard manueel bespeeld wordt. De klokken wegen samen 1883 kilogram.
De kleinste klok, eenC6, heeft een doorsnee van 16 cm en een gewicht
van 9 kilogram. De zwaarste klok van de beiaard, een C2, heeft een doorsnee
van 78 cm en weegt 270 kilogram. Hierdoor behoort de Roermondse beiaard
tot de categorie lichte beiaarden. In deze categorie behoort deze beiaard
tot een der mooiste van ons land. Waarbij aan getekend dient te worden
dat ons land samen met België de toonaangevende landen op beiaardgebied
zijn. Het is dan ook van groot belang dat deze neiaard meer bekend wordt
bij de Roermondse inwoners maar ook bij het publiek ver daarbuiten.
Het beeldenspel
|
De
architect
Onmisbaar
in de parade der zinnebeeldenrond de stadsbeiaard is natuurlijk
de figuur van dokter Pierre Cuypers, zoon van een huisschilder
die woonde aan de Hamstraat en nu een van de grootste zonen die
Roemrond telt. Schepper van de neogothische architectuur, was
hij in zijn fameuze wekplaatsen ook de stimulator van een buitengewoon
creatieve werkgelegenheid. En daarin bloeide ook de kunst van
schrijnwerkers, kapmakers en timmerlieden, een kunst die eeuwenlang
heeft gefloreerd.
|
De
kleermaker
Fameus
was Roermond ook als lakenstad, want het laken dat hier werd geproduceerd
was van oudsher al van zeer grote kwaliteit. Roermond verwerkte
het laken mechanisch, met molena aan de Roer en dat was een primeur
voor Europa. Van heinde en ver kwam men hier laken kopen. En fameus
was ook het Schroders Ambacht, het gilde det kleermakers. |
|
|
De
nar en de muzikant
Wie Roermond
niet anders kent dan als het Haagje van het Zuiden, als stad
van clericalen en liberalen, welke laatsten hier de eerste rijks
HBS hebben gesticht zeer tegen de zin van de bisschop, die zal
niet vermoeden dat Roermond ook een stad van narren is. Zij
manifesteren zich momenteel in een keur van vastelaovesgekken
en zetten zo een trditie voort vanuit de middeleeuwen.
De muzikant verwijst naar de vele fanfares en harmonieën.
|
De
papierschepper
Gesymboliseerd
in de beeldengalerij van deze beiaard is ook de kunst van het
papiermaken, waarin Roermond altijd heeft uitgeblonken. Het
beeld verwijst naar de belangrijke rol van de papierindustrie
in het Roermondse. Jarenlang voerde Burghoff Magnee en Compagnie
aan de oever van de Roer een toon aangevende rol in de Limburgse
papierindustrie. Nog steeds vervult de papierindustrie in de
stad een belangrijke economische rol.
|
|
|
De
bisschop
Sinds in
1559 het bisdom Roermond werd gesticht, heeft de stad een reeks
van imposante bisschoppen gekend, van wie er velen historie
hebben geschreven. Dat heeft ook Philip Damiaan, markies van
Hoensbroeck gedaan, een man van adel die overigens in Roermond,
in de Lindannusstraat geboren werd en ten tijde van Maria Theresia
zijn pontificaat uitoefende. Hij deed dat heel opmerkelijk als
levensgenieter en muziekminnaar.
|
De
orgeldraaier
Roermond
was ( en is nog ) een stad van kermisexploitanten, van befaamde
families die van hieruit met hun schitterende gedecodeerde attracties
rondreisden. Die decoraties en het daarbij behorende houtsnijwerk
stamden uit de ateliers van dokter Cuypers. Zo hield deze, als
's winters de bouw stil lag, zijn schrijnwerkers en schilders
bezig. Met het opsmukken dus van het kermiswezen. En daarbij
behoorden ook de orgels.
|
|
|
De
smid
Houdt hem
in 's hemelsnaam niet voor Christoffel, patroon van de stad.
Ja, hij heeft wel wat van hem weg, als u hem uit de verte ziet
staan, en hij heeft ook een geheven arm, maar die ondersteunt
geen Jezuskind.
Hij heeft laaiend vuur in zijn rechterhand, want hij is Vulcanus,
de God van het vuur en van het smeedwerk. En zijn smidse bevindt
zich onder de Etna.
|
De
vorstin
Als u het
niet meer weet: na de Romeinse tijd in het begin van onze jaartelling,
leefden en stierven Roermondenaren onder het bewind van talrijke
heersers. In de tumultueuze opeenvolging van zoveel soevereine
Huizen en Heersers, was er een Vrouw: Maria Theresia die Roermond
heeft geregeerd. Als Oosterijkse vorstin schonk zij Roermond
de Maria-Theresiabrug
(Steenen Brug) en daarmee een belangrijke verbinding met het
Europese achterland
|
|
|