‘Aangepast,
wel origineel’
Een artikel
in het tijdschrift Ruimtelijk kopte onlangs ‘Graftombe in Munsterkerk
is een kopie’.
Op basis van stijlelementen zou het een replica zijn. Wat is de mening
van praalgrafdeskundige Harry Tummers?
door Bram van der Heijden Bron: De Limburger 07 januari 2010
ROERMONDS
PRAALGRAF
_ In het praalgraf in de Roermondse Munsterkerk liggen graaf Gerard
IV van Gelre en zijn vrouw Margaretha van Brabant begraven.
_ Het praalgraf is in 2006 voor het laatst gerestaureerd onder leiding
van kunsthistoricus Harry Tummers van de Radboud Universiteit Nijmegen.
_ Het praalgraf van graaf Gerard IV en zijn vrouw Margaretha van Brabant
in de Roermondse Munsterkerk is volgens kunsthistorici het oudste dubbelpraalgraf
van Nederland.
‘Dit zijn geen gefundeerde argumenten’
„De argumenten die door de kunsthistorici worden aangedragen om
aan te tonen dat het praalgraf in de Munsterkerk een replica uit de
zestiende eeuw is, kunnen vrijwel allemaal worden
weerlegd door het graf te vergelijken met andere graven uit dezelfde
periode.” (Amateurhistoricus en stadsgids Frans Jansen)
„Dit is absoluut een authentiek graf”, stelt Harry Tummers,
praalgrafdeskundige en voorzitter van de commissie die de restauratie
van het Roermondse monument in 2006 heeft geleid.
„Het staat wel vast dat het monument op enkele punten in de loop
der jaren is aangepast, maar uit ons onderzoek is duidelijk gebleken
dat het graf er sinds de dertiende eeuw al staat.” Juist deze
aangepaste elementen in het praalgraf hebben voor verwarring gezorgd
onder de cultuurhistorici. „Kijk bijvoorbeeld naar de halfgesloten
ogen van graaf Gerard IV van Gelre en zijn vrouw Margaretha van Brabant.
Dat
kwam bij vergelijkbare praalgraven in de dertiende eeuw helemaal niet
voor. Dat is later gewoon veranderd.” Maar ook bijvoorbeeld het
hoofd van Margaretha van Brabant is er ooit helemaal vanaf geweest.
„Ook hier zie je duidelijk dat bepaalde elementen in een latere
tijd zijn aangepast.” Maar hoe kan het nu dat een historisch praalgraf
tijdens diverse restauraties is aangepast en sommige elementen zijn
veranderd naar de ‘mode’ van dat moment? „Ja, dat
is eigenlijk iets wat veelvuldig in de zeventiende eeuw is gebeurd”,
stelt Tummers. „Toen was het normaal dat monumenten werden verfraaid
met dingen die op dat moment in de mode waren.” Alleen door deze
aanpassingen wordt er tegenwoordig nog steeds aan getwijfeld of het
wel een echt praalgraf uit de dertiende eeuw is. Iets wat de graaf en
zijn vrouw denkelijk allesbehalve zouden hebben gewild. Maar ook de
waarde van het beeld van de graaf en zijn vrouw is een stuk minder wanneer
zou blijken dat dit een replica zou zijn uit de zestiende eeuw. „Zoals
nu bekend, is dit een van de vroegste dubbelgraven in Europa. Dat zou
natuurlijk dan niet meer gelden.” Iets dat ook door kerkhistoricus
Peter Nissen wordt onderschreven. „Op zichzelf zou zoiets niets
afdoen aan de symbolische waarde van het monument, maar het is gewoon
een stuk minder spectaculair.”
Volgens Tummers is het trouwens normaal dat er over de authenticiteit
van een praalgraf als dat in de Munsterkerk een discussie woedt. „Je
ziet het bij heel veel monumenten. Het vervelende bij de discussie rondom
het graf van de graaf en zijn vrouw is dat de Duitser die in de jaren
twintig van de vorige eeuw de authenticiteit van het graf in twijfel
trok, niet eens het beeld in het echt heeft gezien.” Bewezen is
volgens Tummers dat deze meneer Schippers nooit naar het beeld is komen
kijken. „En dat maakt de conclusie van deze meneer er niet geloofwaardiger
op.” Desalniettemin heeft kunsthistoricus Schippers wel de nodige
verwarring en discussie op gang gebracht.
Opmerkelijk volgens Tummers is dat historici die stellen dat het een
replica uit de zestiende eeuw is zich puur baseren op de stijl van het
beeld. „En dat is puur subjectief. Het is heel erg afhankelijk
van de waarnemingen van de onderzoeker zelf.” De enige manier
om hard te krijgen dat het een echt dertiende eeuws beeld is, is volgens
Tummers het determineren – vaststellen van de leeftijd - van de
steensoort
in het praalgraf. „En dat hebben we gedaan bij een eerdere restauratie.”
Conclusie: het graf staat er al vanaf de dertiende eeuw.
Het praalgraf
in de Roermondse Munsterkerk van graaf Gerard IV van Gelre en zijn vrouw
Margaretha van Brabant.
Foto: Harry Heuts