Stadsreus
Sjtuf is waarschijnlijk ‘600 jaar oud’
Bij de meeste volkeren
treffen wij mythen aan over reuzen, die over de aarde rondzwalkten en
met draken of goden de strijd aanbonden. Reuzen zijn geen louter ‘heidens’
verschijnsel. In de bijbel komen indrukwekkende figuren voor als Samson
en Gideon. Wie kent niet het verhaal van David en Goliath. De laatste
zou ongeveer 4,50 meter lang zijn geweest.
De huidige stadsreus Sjtuf
dateert van september 1982 en werd gebouwd ter gelegenheid van 750 jaar
stad. Op deze website is onder het trefwoord Sjtuf (stadsreus) alleen
de vermelding uit 1680 te vinden, waaruit blijkt dat de kosten van het
herstel werden betaald door de magistraat. Dan is het zo niet vermetel
om de stelling aan te gaan dat dit exemplaar al enige tijd bestond,
wellicht de tweede stadsbrand van 1665 heeft overleefd. In 1749 kreeg
Sjtuf een processieverbod en dat leidde tot de neergang van de reuzentraditie
in Roermond. De toenmalige bisschop Johannes Antonius de Robiano had
er kennelijk schoon genoeg van. Na de Franse revolutie bleef het stil
tot 1982.
Hoewel harde bewijzen
ontbreken durf ik de stelling aan, dat Sjtuf op zijn laatst in Roermond
einde vijftiende eeuw zijn opwachting heeft gemaakt. Waar baseer ik
dat op? Sinds de kerkelijke instelling van de processie van het Heilig
Sacrament in 1316, werden de ommegangen in het gekerstende Europa groots
en luisterrijk opgezet. De geestelijkheid deed daarvoor een beroep op
de halfwereldlijke, halfgeestelijke broederschappen die een of ander
mysterie vereerden of een patroonheilige hadden. De oudste schriftelijke
bewijzen van een Christoffelreus, in de Lage Landen, dan gaat over de
‘Sjtuf’ van Antwerpen, dateren van 1398.
Als men bedenkt
dat Roermond vanaf 1350 wordt gezien als de hoofdstad van het Overkwartier
van Gelre, dus een belangrijke stad was, en rond 1410 is begonnen met
de bouw van een nieuwe Christoffelkerk, de huidige kathedraal, kan het
bijna niet anders dat de stad beschikte over een Christoffelreus. Nog
een poging tot indirect bewijs van mijn stelling. De 13e eeuwse Italiaanse
dominicaan Jacobus de Vorigine beschrijft al processies met als letterlijke
hoogtepunten reuzen o.a. Christoffel.
Overal in de archieven
van onze streken komt men bijvoorbeeld St.-Jorisreuzen, al dan niet
vergezeld met de draak, tegen. In het Belgische Aalst is de oudste bewijs
van 1417. Dichter bij huis, de oudste vermelding van een reus wat Venlo
betreft dateert van 1485. Alleen is er sprake van een reus, zonder nadere
aanduiding. In 1492 is er sprake van een Goliath. In 1518 wendde zich
de stad Namen tot de stad Maastricht om haar te helpen met de reconstructie
van haar Goliathfiguur en het ros Bayard.. Dat betekent dat men in Maastricht
ofwel een Goliathreus heeft gehad of over uitzonderlijke kennis van
de bouw van reuzen beschikte.
’t
Remunjse Reuzegilde vertegenwoordigt waarschijnlijk een traditie van
zes eeuwen en wij geven daar gestalte aan door om de zoveel jaar een
grootste optocht te organiseren, die aansluit aan het rijke verleden
van onze stad. De eerstvolgende is op 25 september 2005.
Paul Poell, gildenmeester
2005