Startpagina

 

 

Wielergeschiedenis regio Roermond
Bron: Enecotour Roermond 2008


Pionier Mathieu Cordang zette Roermond in 1896 al op de wielerkaart.
Roermond is van oudsher verweven met de wielersport. Renners en koersen zijn er in de regio altijd geweest. Absolute pionier is Mathieu Cordang, die Roermond in 1896 al op de wielerkaart zette.

De Swalmenaar behoorde einde negentiende- en begin twintigste eeuw tot de wereldtop van het cyclisme. Cordang veroverde vele records op de baan en won met verve zware wegwedstrijden. In 1896 bracht hij Roermond onder internationale aandacht door op spectaculaire wijze een korte afstandsrace tussen Maastricht en Roermond zegevierend af te sluiten tegen een wel heel bijzondere tegenstander: de sneltrein.

 


Daarmee won hij een weddenschap dat hij per fiets de route tussen Maastricht en Roermond sneller zou overbruggen dan de trein. Terwijl Cordang 49 kilometer diende te fietsen, legde de trein twee kilometer minder af. Toch bleek Mathieu Cordang veruit de snelste.


De coureur uit Swalmen had toentertijd al tot ver over de landsgrenzen furore gemaakt. In 1895 veroverde hij als amateur in Keulen de wereldtitel stayeren. Als prof finishte hij in 1897 als tweede in de helleklassieker Parijs-Roubaix, die gewonnen werd door de latere eerste Tourwinnaar Maurice Garin. In datzelfde jaar eindigde Cordang ook als nummer twee in Bordeaux-Parijs. Ook in 1897 reed hij op de wielerbaan van het Londense Chrystal Palace liefst vijf wereldrecords, waaronder het 24-uurrecord met levende gangmaking. Cordang legde daarbij 991, 651 kilometer af. In die beginperiode van de wielersport was de verdienstelijk presterende Antoon op de Coul de plaatselijke held van Roermond.


In de loop der tijden telde Roermond meerdere wielerzonen. Zo presteerde Louis Motké het tot twee maal toe (1940 en 1941) Nederlands kampioen op de weg te worden. Roermondenaren als Charles Hofman, Tjeu Jacobs en Cor Salentijn vergaarden later op de racefiets ook bekendheid. En uit de regio Roermond zijn bekende oud-Tour de Francerenners als Mart van de Borgh, Piet van den Brekel, Jo Vranken en Theo van der Leeuw afkomstig. Keub Nieskens, Frits Ramakers, Jo van Pol, Willy Geraerds, Willy Maessen, Leon Nevels en Bjorn Houben timmerden ook aardig aan de weg. Frans Maassen en Max van Heeswijk zijn de meest bekende wielrenners uit de omstreken van Roermond.


Ronde van Midden-Limburg


Op wedstrijdgebied heeft Roermond zich in het verleden ook meer dan verdienstelijk getoond. In de jaren dertig trok de wielerbaan van Roermond toprenners uit binnen- en buitenland aan. In diezelfde periode was Maasniel twee keer het strijdtoneel van een criterium voor beroepsrenners. In 1935 met de Duitser Ernst Müller als winnaar, terwijl in 1936 Aad van Amsterdam met de eer ging strijken. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd in Roermond drie keer (1942, 1943 en 1944) een profkoers verreden. Deze zogenaamde Ronde van Midden-Limburg werd telkens gewonnen door de toenmalige Nederlandse coryfee Gerrit Schulte. Na een onderbreking in 1945 werd deze koers vanf 1946 opnieuw drie jaar achter elkaar georganiseerd, met Henk Lakeman telkens als triomfator.


de Grote Prijs van Europa


In 1967 zorgde Roermond voor een stunt met de Grote Prijs van Europa, een nieuwe profkoers voor koppels van het organisatietandem Herman Krott en Ton Vissers in samenwerking met het plaatselijke evenementenbureau André Poel & Zn. De formule van deze wegkoers met dernygangmaking zorgde toentertijd voor heel wat ophef. Het wielerspektakel trok 20.000 toeschouwers naar het 1400 meter lange circuit aan de Roermondse haven. En die kregen waar voor hun geld. Het koppel Peter Post-Rik van Looy won uiteindelijk de Grote Prijs van Europa. Jan Janssen en zijn ploegmakker Georges van Coningsloo dienden genoegen te nemen met de tweede plaats. Gerben Kartsens en Bart Zoet eindigden als derde. Diezelfde dag werd ook in criterium in de Roermondse binnenstad afgewerkt, met Jo van Seggelen als winnaar. Ondanks het succes bleef de Grote Prijs van Europa beperkt tot een eenmalige uitgave.


Ronde van Nederland


Het zou tot 1974 duren vooraleer Roermond opnieuw wielerstad zou worden. Jan van Katwijk schreef het profcriterium, met start en finish voor de Oranjerie, toen op zijn naam. In 1996 was Roermond startplaats van de slotetappe en tevens koninginnerit in de Ronde van Nederland, die in Landgraaf finishte. Tegenwoordig wordt jaarlijks op hemelvaartsdag de NWB-klassieker Hel van Mijnheerkes nog telkens verreden.


Overigens hebben twee Roermondse bedrijven ooit een bekende wielerploeg gesponsord: Ovis Roggebrood en Tim-Oil. Eind zestiger-, begin zeventiger jaren behoorde Ovis tot de allerbeste amateurploegen van het land. Voor de Roermondse equipe kwamen latere profrenners als Jan Krekels, Theo van der Leeuw, Jo Vranken, Ger Harings, René Pijnen, Bennie Ceulen, Cees Zoontjens, Math Dohmen en Ben Koken uit. Pijnen en Krekels bezorgden Ovis zelfs olympisch goud in de ploegentijdrit. Roermondenaar Theo Timmermans financierde in 1974 profwielerteam Tim-Oil. De Limburgse renners Jan Krekels, Ger Harings, Theo van der Leeuw, Math Pustjens, Theo van der Loo en Ben Koken verdedigden de kleuren van deze wielerstal, die na één seizoen weer van het toneel verdween.